Aero A-11HS
Tsekkoslovakialaisen kaksipaikkaisen ja -tasoisen kevyen pommi- ja tiedustelukoneen Aero A-11:n ensilento tapahtui vuonna 1923. Tehdas rakensi konetta useana eri versiona Tsekkoslovakian ilmavoimille noin 250 kappaletta. Suomi hankki eräänlaisena väliaikaisratkaisuna Breguet 14 -koneiden korvaajaksi valitun N.V.I. F.K.31 -koneen kehittämisen viivästyttyä 8 Aero A-11HS -konetta vuonna 1927. Valintaperusteina oli edullinen hinta ja nopea toimitusaikataulu. Suomalaisissa koneissa oli 300 hv Hispano-Suiza -moottori. Konetyyppi osoittautui ominaisuuksiltaan hyväksi ja sitä käytettiin vuoteen 1939 saakka.
Kone on ainoa säilynyt konetyyppinsä edustaja maailmassa.
Koneen tunnus: AE-47
Kone on näytteillä Hallinportti Ilmailumuseossa. Kone on entisöity.
Czechoslovakian twin-seat Aero A-11 biplane light bomber and reconnaissance aicraft took air first time in 1923. About 250 A-11s were delivered to Chechoslovakia Air Force. Due to unsuccessful replacement of Breguet 14 biplanes by N.V.I. F.K.31, the Finnish Air Force ordered 8 Aero A-11HS as an interim solution. The most important selection criteria were a low price and a fast delivery. Finnish A-11s were equipped by 300 hp Hispano-Suiza engine. Aero A-11 was proven quite excellent and the Finnish Air Force used that type until 1939.
The aircraft is the sole survivor of the type in the World.
Aircraft code: AE-47
The aircraft is on the show of the Hallinportti Aviation Museum. The aircraft is restored.