« Takaisin

Bristol Bulldog IVA

Yksipaikkaisen kaksitasoisen Bristol Bulldog I -hävittäjän ensilento tapahtui 27.5.1927 ja parannetun Bristol Bulldog II:n 21.1.1928. Bristol rakensi Bulldog II:ta 92 kpl, Bulldog IIA:ta 268 kpl ja Bulldog IIIA:ta 2 kpl, joista toinen muunnettiin myöhemmin Bristol Bulldog IV:n prototyypiksi. Suomen Ilmavoimat osti 17 Bristol Bulldog IVA:ta vuonna 1934. Koneet palvelivat hävittäjäkoneina vuosina 1935-1939. Talvisodassa konetyypillä saavutettiin kuusi ilmavoittoa. Vuodesta 1940 alkaen konetta käytettiin harjoituskoneena. Bulldog IVA -koneiden lisäksi Suomella oli käytössä kaksi Ruotsin lahjoittamaa Bulldog IIA -konetta. BU-59 lensi tyypin viimeisen lennon Suomen Ilmavoimissa 22.2.1944.

Kone on toinen säilyneistä konetyypin edustajista maailmassa.

Koneen tunnus: BU-59

Kone on näytteillä Hallinportti Ilmailumuseossa. Kone on entisöity.


The maiden flight of a single-seat Bristol Bulldog I biplane fighter was May 27th 1927 and an enhanced Bulldog II first flew on January 21st 1928. Bristol built 92 Bulldog IIs, 268 Bulldog IIAs and two Bulldog IIIAs. Another of Bulldog IIIA was converted to the prototype of Bulldog IVA. The Finnish Air Force bought 17 Bristol Bulldos IVAs in 1934. The aircraft was used as a fighter during the years 1935-1939. During the Winter War Bulldogs got six kills. From 1940 Bulldogs were used as trainers. Sweden donated two Bulldog IIAs to Finland during the Winter War. BU-59 flew the last flight of this type in the Finnish Air Force on February 22nd 1944.

The aircraft is another survivor of the type in the World.

Aircraft code: BU-59

The aircraft is on the show in the Hallinportti Aviation Museum. The aircraft is restored.