« Takaisin

Caudron-Renault C.R.714

Caudron rakensi 1930-luvulla useita yksitasoisia nopeuskilpailuihin tarkoitettuja lentokoneita. C.R.714 on tällaisesta nopeuskilpailukoneesta kehitettu hävittäjäkone, joka pääsi sarjavalmistukseen vuonna 1939. Konetta valmistettiin 83 kappaletta, joista Ranskan valtio päätti lahjoittaa 80 Suomelle Talvisodan aikana. Koneista vain kuusi tuli perille Talvisodan jälkeen. Kaksi konetta vaurioitui siirtolennolla Tampereelta Poriin. Kaikki koneet määrättiin lentokieltoon ja varastoitiin. Koneet poistettiin 16.5.1941 ja myytiin romuksi vuonna 1949. CA-556 luovutettiin kuitenkin havaintovälineeksi Mekaanikkokoululle ja siksi se vältti romutuskohtalon. Päijät-Hämeen Ilmailumuseossa pitkään ollut kone lainattiin vuonna 2015 vähintään viideksi vuodeksi Puolan Krakovaan.

Kone on toinen kahdesta säilyneestä konetyyppinsä edustajasta maailmassa.

Koneen tunnus: CA-556

Kone on näytteillä Muzeum Lotnictva Polskiego -museossa Krakovassa Puolassa.


During the 1930s the Caudron company built a number of racing monoplanes. The C.R.714 is a fighter derivate of that kind of racer. It went to serial production in 1939. A total of 83 C.R.714s were built and France donated 80 of them to Finland during the Winter War. Only six C.R.714s reached Finland after the Winter War. Two of them damaged at the end of the ferry-flight from Tampere to Pori. All C.R.714s were grounded and put to storage. They were written off on May 15th 1941 and sold for scrap in 1949. However, CA-556 was handed over to the Mechanics School for instructional purposes and survived. CA-556 was on show in the Päijänne-Tavastia Aviation Museum long time but it loaned to Krakow in Poland in 2015 for at least five years.

Only two Caudron-Renault C.R.714s were survived in the World.

Aircraft code: CA-556

The aircraft is on the show of the Muzeum Lotnictva Polskiego at Krakow, Poland.