« Takaisin

BAe Hawk Mk.51 (HW-303)

Iso-Britannian Kuninkaalliset Ilmavoimat alkoivat etsiä Folland Gnat Trainer -suihkuharjoituskoneelle seuraajaa 1960-luvun puolivälissä.  Kuninkaallisten Ilmavoimien Keskuslentokoulu esitti tarvitsevansa keskikokoisen yksimoottorisen koneen, jonka nopeus olisi 0,85 Machia. Sekä BAC että Hawker Siddeley suunnittelivat ehdotuksensa, joista Hawker Siddeley HS 1182AJ valittiin 1.10.1971. Valintaa seurasi 176 koneen tilaus 21.3.1972. Esisarjan ensimmäinen kone lensi ensilentonsa 21.8.1974. Ensimmäiset sarjakoneet luovutettiin Kuninkaallisille Ilmavoimille huhtikuussa 1976. Suomen Ilmavoimat alkoivat 1970-luvun puolessa välissä etsiä korvaajaa Fouga CM 170 Magister -koneelle. Viidestä vaihtoehdosta Hawk päästiin koelentämään jo lokakuussa 1975. Hawk valittiin hyvän suorituskykynsä ja hyvien lento-ominaisuuksiensa takia. Valtionneuvosto antoi neuvotteluvaltuutuksen 50 koneen hankinnasta 3.11.1976 ja lopullinen tilauspäätös tehtiin 29.12.1977. Neljä koneista koottiin Iso-Britanniassa ja loput 46 Valmetin Kuoreveden tehtaalla. Ensimmäiset kaksi konetta luovutettiin Ilmavoimille 19.12.1980, toiset kaksi 23.7.1981 ja Valmetilla kootut vuosina 1981-1985. Vuonna 1990 tilattiin seitsemän Mk.51A -konetta ja vuonna 2007 ostettiin Sveitsistä 18 Mk.66 -konetta.

HW-303:n ensilento tapahtui Englannissa 4.12.1980. Kone saapui Suomeen 19.12.1980. Viimeinen lento tapahtui 20.06.2011. Lentoaika 4 996 tuntia. Lentosotakoulun kilta ry päätti kokouksessaan 23.1.2014 pyytää Ilmavoimien materiaalilaitokselta käytöstä poistettua Hawk-konetta asetettavaksi muistomerkiksi Kauhavan keskustaan. Asiasta päästiin sopimukseen ja muistomerkkikäyttöön käsitelty kone tuotiin jalustansa viereen koottavaksi 1.9.2014. Muistomerkki paljastettiin 1.10.2014.

Koneen tunnus: HW-303

Kone on muistomerkkinä Kauhavan keskustassa.


The Royal Air Force started to find the successor for the Folland Gnat Trainer in the middle of the 1960s. The Central Air Academy of RAF announced that they need a single-engine mid-size aircraft with speed of 0,85 Mach. The BAC and The Hawker Siddeley offered consepts and the Hawker Siddeley HS 1182AJ selected on October 1st 1971. None prototype was built. The maiden flight was flown by the first aircraft of the preproduction series on August 21st 1974. RAF has ordered 176 Hawks and the deliveries of first aircrafts were in 1976. The Finnish Air Force started to prepare the procurement of the successor for Fouga Magister jet trainer in the middle of the 1970s. Hawk was chosen due to good performance and flying characteristics. Major Paavo Janhunen flew the first flights by a Hawk as soon as in October 1975. The Government of Finland gave permission to start negotiations concerning 50 Hawks on November 3rd 1976 and the final procurement decision was made on December 29th 1977. The first aircraft (HW-302) flew to Finland on December 16th 1980 and it delivered to the Finnish Air Force together with the HW-303 on December 19th 1980. Two other Hawks delivered on July 23rd 1981. The rest 46 aircraft were assembled at the factories of Valmet at Kuorevesi. They delivered 1982-1985. The Finnish Air Force ordered seven extra Mk.51A Hawks on December 28th 1990 and 18 used Hawk Mk.66 aircraft from Switzerland in summer 2007.

The HW-303 flew first time in England on December 4th 1980. It arrived to Finland on December 19th 1980. The last flight was on June 20th 2011. The total flight time is 4,996 hours.

Aircraft code: HW-303

The aircraft is reserved for the Finnish Air Force Museum. The Guild of Air Academy asked from the Finnish Air Force a retired Hawk jet trainer to be placed as a memorial at Kauhava City Centre. The HW-303 transported to Kauhava on September 1st 2014 and the memorial unveiled on October 1st 2014.