« Takaisin

Messerschmitt Bf 109F-4

Messerschmitt Bf 109 on ilmailuhistorian eniten valmistettu hävittäjälentokone ja tunnetuin saksalainen hävittäjälentokone. Koneen ensilento tapahtui 28.5.1935. Kaikkiaan konetta valmistettiin kaikki alamuunnokset huomioiden arviolta 36 000 kpl. Messerschmitt Bf 109 F pääsi tuotantoon vuonna 1940 ja kaikkiaan F-alatyyppiä valmistettiin 3 370 kpl. Luftwaffen JG 5:n Messerschmitt Bf 109 F-4 WNr. 7108 NE+MH katosi siirtolennolla Rovaniemeltä Petsamoon 9.11.1942 ja koneen ohjaaja merkittiin kadonneeksi. Entinen rajamies Reino Puustinen löysi lentokoneen ja ilmeisesti myös ohjaajan. Erakoitunut mies käytti lentokoneen osia turvekamminsa rakennusaineina. Varsin ehjä kone pelastettiin vuonna 1972 jängältä Suomen Ilmavoimamuseoon. Kone on varastoitu mutta näytteillä silloin tällöin tapahtumissa, viimeksi Jämi Fly In & Warbirds -tapahtumassa heinäkuussa 2014.

Koneen tunnus: NE+MH

Kone on varastoituna Suomen Ilmavoimamuseossa. Kone on hylky.


The Messerschmitt Bf 109 is the holder of the production record for fighters. It is the best known Goerman WWII fighter. The prototype of Bf 109 took air first time on May 28th 1935. The total production including all versions was about 36 000 aircraft. The production of Messerschmitt Bf 109 F started in 1940 and the total production was 3 370 aircraft. The Messerschmitt Bf 109 F-4 WNr. 7108 NE+MH of Luftwaffes JG 5 got lost during the ferry-flight from Rovaniemi to Petsamo in November 8th 1942 and the pilot disappeared. Former border  guard Reino Puustinen found the aircraft and perhaps the pilot, too. He used parts of the aircraft as the building material of his hermitage. When the remains of the aircraft moved from swamp to the Finnis Air Force Museum, the aircraft was in comparatively good condition. The wreck is stored but on the show sometimes at air shows. The last show was in the Jämi Fly In & Warbirds air show in July 2014.

Aircraft code: NE+MH

The aircraft is stored at the Finnish Air Force Museum. The aircraft is a wreck.