« Takaisin

Fokker C.V (?)

Fokker suunnitteli C.V:n tiedustelukoneeksi ja kevyeksi pommittajaksi. Koneen ensilento lennettiin toukokuussa 1924. Vuonna 1926 esiteltiin D- ja E-muunnokset, joissa aiempien versioiden tasaleveät siivet oli korvattu kapenevilla. Konetta rakennettiin Hollannin lisäksi lisenssillä Italiassa, Norjassa, Ruotsissa, Sveitsissä, Tanskassa ja Unkarissa yhteensä yli 1 000 kpl. Suomen ilmavoimille hankittiin yksi Fokker C.V-E -kone vertailukoneeksi syksyllä 1927. C.V-E ei tullut tässä vaiheessa valituksi. Vasta vuonna 1934 Suomen Ilmavoimille hankittiin 13 Fokker C.V-E -konetta. Ruotsi lahjoitti talvisodan aikana Suomelle kolme Fokker C.V-E -konetta ja kaksi norjalaista Fokker C.V-D -konetta internoitiin vuonna 1940. Konetta käytettiin talvisodassa ja jatkosodassa tiedustelu- ja häirintäpommituskoneena. Konetyypin viimeisen lennon lensi 14.2.1945 FO-80.

Koneen tunnus: -

Kone on varastoituna Suomen Ilmavoimamuseossa. Kone on hylky.


Fokker designed C.V as a reconnaissance aircraft and a light bomber. The maiden flight was in May 1924. In 1926 Fokker presented D and E variants, which had trapeze wings. The aircraft were build in the Netherlands, Italy, Norway, Sweden, Switzerland, Denmark and Hungary. The total production number was over 1,000. The Finnish Air Force acquired one Fokker C.V-E late 1927 to be used as a comparison aircraft. Fokker C.V-E was not chosen. In 1934 the Finnish Air Force acquired 13 Fokker C.V-Es. Sweden donated three C.V-Es during the Winter War and two Norwegian C.V-Ds were interned in 1940. The aircraft were used as reconnaissance aircraft and a jammer bomber during the Winter War and the Continuation War. The FO-80 flew the last flight of the type in February 14th 1945.

Aircraft code: N/A

The aircraft is stored at the Finnish Air Force Museum. The aircraft is a wreck.