« Takaisin

Lockheed L-18-56 Lodestar

Kun vuonna 1937 ensilentonsa lentäneen Lockheed Super Electra myynti osoittautui pettymykseksi kilpailijaa Douglas DC-3:a suurempien käyttökulujen vuoksi, Lockheed pidensi yhden Super Electra -yksilön runkoa. Näin syntyneen 18-matkustajapaikkaisen Lockheed Lodestarin prototyypin ensilento tapahtui 21.9.1939. Myös kaksi muuta Super Electraa muunnettiin Lodestareiksi. Ensimmäinen tuotantolinjalta valmistunut Lodestar lensi ensilentonsa 2.2.1940. Konetta rakennettiin 625 kpl. Yhdysvaltain armeijan ilmavoimat antoi koneelle tyyppimerkinnät C-56 ja C-60 ja Yhdysvaltain laivaston ilmavoimat tyyppimerkinän N50.

OH-VKU valmistui Burbankissa vuonna 1940 L-18-07-mallisena ja luovutettiin 15.4.1940 Regie Air Afrique -yhtiölle. Kone siirrettiin Air Francelle 1.4.1942. Kone syöksyi maahan Aoulefissä Algeriassa 9.7.1945 mutta korjattiin lentokuntoon. Moottorien vaihdon jälkeen koneen mallimerkinnäksi tuli L-18-56. Seuraava omistajat olivat Société Aerienne de Transportes Tropicana (1947-1952), Indamer Corporation (1952-1953) ja Chalmers H. Goodlin (1953). Veljekset Karhumäki Oy osti koneen 4.5.1953 ja rekisteröi koneen tunnukselle OH-VKU. Konetta käytettiin yksinomaan malminetsintälentoihin. Yhtiö osti myös toisen Lodestarin, joka purettiin varaosien saamiseksi OH-VKU-koneeseen. OH-VKU lensi viimeisen lentonsa 29.11.1972. Kone lahjoitettiin Tekniikan Museoon mutta luovutettiin lopulta Suomen Ilmailumuseolle 17.8.1981.

Koneen lempinimi Suomessa oli "Kultakuokka".

Koneen tunnus: OH-VKU, N9955F, N9965F, F-ARTF

Kone on näytteillä Suomen Ilmailumuseossa.


Sales of the Lockheed Super Electra, which first flew in 1937, had proved disappointing, despite the aircraft's excellent performance, as it was more expensive to operate than the larger Douglas DC-3. In order to improve the type's economics, Lockheed decided to stretch the aircraft's fuselage by 1.68 m. The prototype for the revised airliner was converted from the fourth Super Electra. The modified aircraft first flew in this form on September 21, 1939, another two prototypes being converted from Super Electras, with the first newly built Lodestar flying on February 2, 1940. A total of 625 Lodestars of all variants were built. United States Army Air Force used Lodestars as C-56s and C-60s and United States Navy as N50s.

OH-VKU delivered from Burkbank factory of Lockheed to the Regie Air Afrique on April 15th 1940. It moved to Air France on April 1st 1942. It crashed at Aoulef in Algerie on July 9th 1945. The aircraft was repaired and the model marking changed to L-18-56 due to engine type change. The following owners were Société Aerienne de Transportes Tropicana (1947-1952), Indamer Corporation (1952-1953) and Chalmers H. Goodlin (1953). The Veljekset Karhumäki bought the aircraft on May 4th 1953 and the aircraft got marking OH-VKU. The company used it only as mineral prospecing aircraft. The company owned also another Lodestar but it was used for spares. OH-VKU flew last flight on November 29th 1972. The aircraft was donated originally to the Museum of Technology but it was handed over to the Finnish Aviation Museum on August 17th 1981.

The nickname of the aircraft is "Golden Picker".

Aircraft code: OH-VKU, N9955F, N9965F, F-ARTF

The aircraft is on the show of the Finnish Aviation Museum.