« Takaisin

SZD-10bis Czapla

Roman Zatwarnicki, Irena Kaniewska ja Marian Gracz suunnittelivat kaksipaikkaisen purjekoulukoneen, jonka ensilento tapahtui 23.11.1953. SZD-10 rakennettiin Szybowcowy Zakład Doświadczalny tehtaalla ja se saattoi nousta ilmaan kumiköysi-, vintturi- tai lentokonehinauksella. SZD-10 Czapla (Harmaahaikara) -koneita valmistui kahden prototyypin lisäksi 157 kappaletta, joista 19 tyyppiä SZD-10bis.

Suomeen hankittiin vuosina 1958-1959 yhteensä neljä SZD-10bis -konetta. OH-KCC oli Kauttuan Ilmailukerhon käytössä vuoteen 1974. Koneen lempinimi oli "Vanerikotka". Kone lahjoitettiin Suomen Ilmailumuseolle vuonna 1986.

Koneen tunnus: OH-KCC, "Vanerikotka"

Kone on näytteillä Suomen Ilmailumuseossa.


Roman Zatwarnicki, Irena Kaniewska and Marian Cracz designed a two-seat training glider SZD-10 Czapla (Heron) and the prototype flew first time on November 23rd 1953. The aircraft was built in the Szybowcowy Zakład Doświadczalny (Glider Experimental Works) and it was was designed to be launched by bungee, winch or aero-tow. In addition to two prototypes, in all 157 production examples were built. 19 of them were type SZD-10bis.

Four aircraft were imported to Finland in 1958-1959. OH-KCC was used by Kauttuan Ilmailukerho till 1974. The aircraft had nickname "Plywood Eagle". The aircraft was donated to the Finnish Aviation Museum in 1986.

Aircraft code: OH-KCC, "Plywood Eagle"

The aircraft is on the show of the Finnish Aviation Museum.

Roman Zatwarnicki, Irena Kaniewska and Marian Gracz.