Päijät-Hämeen Ilmailumuseon vanhat lentokoneet | Old aircraft of Päijänne-Tavastia Aviation Museum

Päijät-Hämeen Ilmailumuseon näyttelyssä olevat vanhat lentokoneet.
Old aircraft on the show of the Päijänne-Tavastia Aviation Museum.

Tuotteita yhteensä 16 kpl

Aero A-32GR

Aero_A-32.jpg&width=140&height=250
Tsekkoslovakialainen Aero-lentokonetehdas kehitti menestyksekkäästä A-11-koneestaan version, jossa moottorina oli Walterin..

Blackburn Ripon IIF

Blackburn_Ripon_IIF.jpg&width=140&height=250
Blackburn kehitti Ripon-torpedo- ja tiedustelukoneen korvaamaan Blackburn Dartit. Kone lensi ensilentosa 17.4.1926. Blackburn..

Caudron C.59

Caudron_C.59.jpg&width=140&height=250
Ranskalaisen kaksipaikkaisen ja kaksitasoisen jatkokoulutuskoneen ensilento tapahtui vuonna 1921. Konetta rakennettiin yli..

de Havilland D.H.100 Vampire Mk.52 (VA-3)

De_Havilland_D.H.100_Vampire_VA-3.jpg&width=140&height=250
de Havilland Vampire Mk.1 oli Iso-Britannian toinen suihkumoottorilla varustettu hävittäjälentokone. Prototyypin ensilento..

de Havilland D.H.115 Vampire Mk.55 (VT-6)

De_Havilland_D.H.115_Vampire_Trainer_VT-6.jpg&width=140&height=250
de Havilland D.H.115 Vampire Trainer on kehitetty Vampiren kaksipaikkaisen yöhävittäjäversion (D.H.113) pohjalta mm. poistamalla..

Folland Gnat Mk.1 (GN-112)

Folland_Gnat_GN-112.jpg&width=140&height=250
Folland Gnat suunniteltiin Iso-Britanniassa kevyeksi torjuntahävittäjäksi. Koneen prototyyppi Folland FO.141 lensi ensimmäisen..

Fouga CM 170 Magister (FM-71)

Fouga_CM_170_Magister_FM-71.jpg&width=140&height=250
Ranskalaisen Fouga CM 170 Magisterin ensilento tapahtui 23.7.1952. Kone on ensimmäisiä alun pitäen suihkuharjoituskoneeksi..

I.V.L. D 26 Haukka I

I.V.L._D_26_Haukka_2014.jpg&width=140&height=250
Epäluotettavan moottorin vuoksi epäonnistuneiden I.V.L. C.24- ja I.V.L. C.25- koneiden jälkeen Ilmailuvoimien Lentokonetehtaan..

I.V.L. K.1 Kurki

I.V.L._K.1_Kurki.jpg&width=140&height=250
Suomalainen puurakenteinen, ylätasoinen ja nelipaikkainen Kurki-kone suunniteltiin Ilmailuvoimien Lentokonetehtaalla vuonna..

MiG-15UTI (MU-2)

MiG-15UTI_MU-2.jpg&width=140&height=250
MiG-15 on Mikojan-Gurevitsin suunnittelutoimiston suunnittelema yksipaikkainen ja yksimoottorinen ns. ensimmäisen polven..

MiG-21BIS (MG-131)

MiG-21BIS_MG-131_Hannu_Iivarinen.jpg&width=140&height=250
MiG-21BIS on MiG-21-konetyypin viimeinen kehitysversio. Suomen Ilmavoimat hankki 26 MiG-21BIS-suihkuhävittäjää vuosina 1978-1986..

MiG-21BIS (MG-140)

MiG-21BIS_MG-140.jpg&width=140&height=250
MiG-21BIS on MiG-21-konetyypin viimeinen kehitysversio. Suomen Ilmavoimat hankki 26 MiG-21BIS-suihkuhävittäjää vuosina 1978-1986..

Mil Mi-8P (HS-5)

Mil_Mi-8P_HS-5.jpg&width=140&height=250
Mikhail Milin suunnittelutoimisto alkoi vuonna 1957 kehittää seuraajaa Mil Mi-4 -helikopterille. Yksimoottorinen prototyyppi..

Saab 35S Draken (DK-207)

Saab_35S_Draken_DK-207.jpg&width=140&height=250
Kaksoisdeltasiipinen Saab 35 Draken -suihkuhävittäjäkone oli Ruotsin ilmavoimien päähävittäjätyyppi 1960- ja 1970-luvuilla..

Tupolev SB-2bis (16/250)

Tupolev_SB-2bis.jpg&width=140&height=250
SB-2:n suunnittelu aloitettiin Neuvostoliitossa vuonna 1933 Andrei Nikolajevitsh Tupolevin valvonnassa. Suunnittelutyön tuloksena..

VL E.31 Kotka II

VL_E.31_Kotka_II.jpg&width=140&height=250
Suomen Ilmavoimat valitsi I.V.L A 22 Hansa -koneiden korvaajaksi Blackburn Ripon IIF -koneen. Mallikone ja lisenssi tilattiin..