« Takaisin

MiG-15UTI (MU-2)

MiG-15 on Mikojan-Gurevitsin suunnittelutoimiston suunnittelema yksipaikkainen ja yksimoottorinen ns. ensimmäisen polven suihkuhävittäjäkone. Koneen prototyyppi lensi ensilentonsa 30.12.1947 ja sarjatuotanto alkoi heti. Ensimmäiset sarjavalmistetut koneet luovutettiin Neuvostoliiton ilmavoimille vuonna 1949. Konetta valmistettiin Neuvostoliiton lisäksi Puolassa, Tsekkoslovakiassa ja Kiinassa kaikki muunnokset mukaan laskien yli 16 000 kpl. Kaksipaikkaisen MiG-15UTI-version ensilento tapahtui 23.5.1949. Versiota rakennettiin noin 7 500 kpl. Suomen Ilmavoimat tutustui MiG-15-koneeseen jo vuonna 1954, jolloin sitä tarjottiin Suomen Ilmavoimille. Konetta ei kuitenkaan silloin tilattu. Vasta vuonna 1962 tilattiin neljä MiG-15UTI-konetta käytettäväksi välityyppinä MiG-21F-13-suihkuhävittäjiin siirryttäessä. Koneen lento-ominaisuudet olivat hyvä mutta koneen käsittely maassa oli hankalaa. Konetyyppi täytti tehtävänsä huonosti ja koneilla lennettiin vähän. Tyypin viimeisen lennon lensi MU-4 7.2.1977.

Koneen tunnus: MU-2

Kone on näytteillä Päijät-Hämeen Ilmailumuseossa.

MiG-15UTI_MU-2.jpg

MU-2. Kuva/Photo: Pekka Seppänen.

The MiG-15 is single-seat and single-engine first generation jet fighter designed by the Mikojan-Gurevits design office. The prototype of the MiG-15 flew on December 30th 1947 and the series production started immendiately. The first fighters delivered to the Soviet Air Force in 1949. The MiG-15 was in production in Soviet Union, Poland, Chechoslovakia and China. Including all versions, in all 16,000 fighters were built. The maiden flight of two-seat MiG-15UTI jet trainer was on May 23rd 1949. In all about 7,500 MiG-15UTIs were built. The Finnish Air Force became acquainted with MiG-15 in 1954, when it was offered to Finland. The aircraft was not chosen to the Finnish Air Force then. Four MiG-15UTIs were ordered in 1962 to an intermediate trainer before transition to the MiG-21F-13. The flying characteristics were good but ground handling features poor. The MiG-15UTI did not meet the needs and therefore they were used not much. The last flight of the type was flown by MU-4 on February 7th 1977.

Aircraft code: MU-2

The aircraft is on the show of the Päijänne-Tavastia Aviation Museum. The aircraft is unrestored.