« Takaisin

BAe Hawk Mk.51 (HW-326)

Iso-Britannian Kuninkaalliset Ilmavoimat alkoivat etsiä Folland Gnat Trainer -suihkuharjoituskoneelle seuraajaa 1960-luvun puolivälissä.  Kuninkaallisten Ilmavoimien Keskuslentokoulu esitti tarvitsevansa keskikokoisen yksimoottorisen koneen, jonka nopeus olisi 0,85 Machia. Sekä BAC että Hawker Siddeley suunnittelivat ehdotuksensa, joista Hawker Siddeley HS 1182AJ valittiin 1.10.1971. Valintaa seurasi 176 koneen tilaus 21.3.1972. Esisarjan ensimmäinen kone lensi ensilentonsa 21.8.1974. Ensimmäiset sarjakoneet luovutettiin Kuninkaallisille Ilmavoimille huhtikuussa 1976. Suomen Ilmavoimat alkoivat 1970-luvun puolessa välissä etsiä korvaajaa Fouga CM 170 Magister -koneelle. Viidestä vaihtoehdosta Hawk päästiin koelentämään jo lokakuussa 1975. Hawk valittiin hyvän suorituskykynsä ja hyvien lento-ominaisuuksiensa takia. Valtionneuvosto antoi neuvotteluvaltuutuksen 50 koneen hankinnasta 3.11.1976 ja lopullinen tilauspäätös tehtiin 29.12.1977. Neljä koneista koottiin Iso-Britanniassa ja loput 46 Valmetin Kuoreveden tehtaalla. Ensimmäiset kaksi konetta luovutettiin Ilmavoimille 19.12.1980, toiset kaksi 23.7.1981 ja Valmetilla kootut vuosina 1981-1985. Vuonna 1990 tilattiin seitsemän Mk.51A -konetta ja vuonna 2007 ostettiin Sveitsistä 18 Mk.66 -konetta.

Suomen Ilmavoimat luovutti syyskuussa 2013 käytöstä poistetun HW-326:n Viron ilmailumuseolle, joka on Viron ilmailuakatemian opetuspaikka. Ennen luovutusta koneesta poistetty mm. moottori ja käynnistysjärjestelmä.

Koneen tunnus: HW-326

Kone on nähtävillä Viron Ilmailumuseossa Veskiorgissa Tartun maakunnassa.


The Royal Air Force started to find the successor for the Folland Gnat Trainer in the middle of the 1960s. The Central Air Academy of RAF announced that they need a single-engine mid-size aircraft with speed of 0,85 Mach. The BAC and The Hawker Siddeley offered consepts and the Hawker Siddeley HS 1182AJ selected on October 1st 1971. None prototype was built. The maiden flight was flown by the first aircraft of the preproduction series on August 21st 1974. RAF has ordered 176 Hawks and the deliveries of first aircrafts were in 1976. The Finnish Air Force started to prepare the procurement of the successor for Fouga Magister jet trainer in the middle of the 1970s. Hawk was chosen due to good performance and flying characteristics. Major Paavo Janhunen flew the first flights by a Hawk as soon as in October 1975. The Government of Finland gave permission to start negotiations concerning 50 Hawks on November 3rd 1976 and the final procurement decision was made on December 29th 1977. The first aircraft (HW-302) flew to Finland on December 16th 1980 and it delivered to the Finnish Air Force together with the HW-303 on December 19th 1980. Two other Hawks delivered on July 23rd 1981. The rest 46 aircraft were assembled at the factories of Valmet at Kuorevesi. They delivered 1982-1985. The Finnish Air Force ordered seven extra Mk.51A Hawks on December 28th 1990 and 18 used Hawk Mk.66 aircraft from Switzerland in summer 2007.

The Finnish Air Force delivered the HW-326 to the Estonian Aviation Museum, which is an educational centre of the Estonian Aviation Academy. The engine and its starting system were removed before the delivery.

Aircraft code: HW-326

The aircraft is on the show in the Estonian Aviation Museum at Veskiorg.