« Takaisin

Mignet HM-14 Pou du Ciel (OH-KAA)

Mignet HM-14 Pou du Ciel (Taivaankirppu) -koneen suunnitteli ranskalainen sähköinsinööri Henry Mignet. Kone lensi ensilentonsa vuonna 1933. Kone oli suunniteltu yksinkertaiseksi ja siinä oli vain neljä pääkomponenttia: kaksi siipeä, runko ja sivuperäsin. Koneen pystyi rakentamaan perustyökaluilla. Koneesta tuli suosittu mm. siitä julkaistun rakennus- ja lento-ohjeen ansiosta. Suomessakin käynnistettiin erään arvion mukaan jopa 26 Taivaankirpun rakennustyöt. Konetyyppi joutui kuitenkin lentokieltoon vuonna 1939 lento-onnettomuuksien takia.

Tampereen Teknillisten Ilmailukerho aloitti kahden Taivaankirpun rakentamisen vuonna 1935. OH-KAA valmistui vuoden 1935 lopulla, lensi ensilentonsa 16.12.1935 ja rekisteröitiin 24.1.1936. Ensilento oli Taivaankirpun ensimmäinen Pohjoismaissa. Kone kärsi kaksi pakkolaskuvaurioita. Satakunnan Lennosto entisöi koneen vuosina 1970-1971.

Koneen tunnus: OH-KAA

Kone on näytteillä Vapriikissa Tampereella.


The Mignet HM-14 Pou du Ciel (Flying Flea) was designed by French electricity engineer Henry Mignet. The prototype flew first time in 1933. The aircraft was simple and had only four main componenets: two wings, a fuselage and a rudder. The aircraft was able to be built by basic tools. The aircraft proved popular due to published construction and flying handbook. It is possible that even 26 Flying Flea projects were started in Finland. The aircraft type was grounded due to fligh accidents in 1939.

The Flying Club of Technicals in Tampere started to build two Flying Fleas in 1935. The OH-KAA was completed at the end of 1935. The first flight was on December 1935 and the aircraft was registered on January 24th 1936. It was the first flying Flea in the Nordic countries. Later the aircraft damaged in two forced landings. The Satakunta Wing restored the aircraft in 1970-1971.

Aircraft code: OH-KAA

The aircraft is on the show in the Vapriikki Museum in Tampere.