« Takaisin

Piper PA-31-350 Chieftain (PC-6)

Piper PA-31 Navajo kehitettiin suurentamalla lentokonetehtaan edellinen kaksimoottorinen kone, Piper PA-30 Twin Comanche. Syöttöliikenteeseen, rahdin kuljetukseen ja liikelentokoneeksi tarkoitetun konetyypin prototyyppi lensi ensilentonsa 30.9.1964. Konetyyppiä rakennettiin vuoteen 1984 saakka liki 4 000 kappaletta Navajo-, Chieftain- ja Mojave-nimisinä. Suomen ilma-alusrekisterissä on ollut vuoteen 2000 mennessä peräti 35 konetyypin edustajaa - lisäksi Ilmavoimilla on ollut kuusi koneyksilöä, jotka eivät tuohon lukuun sisälly.

Ilmavoimat hankki vuonna 1982 nelljä Chieftain-konetta ja vuonna 1984 vielä kaksi. Koneet toimitti Karair Oy, joka teki koneisiin mittavan ohjaamomodifikaation, jonka seurauksena Chieftainien ohjaamovarustus vastasi liikennelentokoneiden varustusta lennonhallintajärjestelmineen, autopilotteineen ja radiokorkeusmittareineen. Koneiden pääasiallinen käyttötarkoitus oli mittarilentoharjoittelu todella huonoissa sääolosuhteissa. Lisäksi koneita käytettiin merivalvontaan ja yhteyskoneina. PC-6 sai keulaansa ILS-laitteistojen tarkastusvarustuksen.

PC-6 luovutettiin Ilmavoimille 5.3.1984. Kone poistettiin käytöstä maaliskuussa 2010.

Tunnus: PC-1, OH-PAV

Kone on opetusvälineenä Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa Pirkkalassa.


The Piper PA-31 Navajo looks like enlarged PA-30 Twin Comanche. It was targeted to cargo, feeder line operations as well as to corporate market. The prototype flew first time on September 30th 1964. The aircraft type was in production until 1984 and production number was almost 4,000 aircraft. The initial name Navajo was changed later to Chieftain and the last aircraft had name Mojave. Before 2000, there were 35 Navajos in the Finnish civil aircraft register and in addition to these, the Finnish Air Force had six Chieftains. The Finnish Air Force acquired four Chieftains in 1982 and two more in 1984. Karair Oy imported and delivered aircraft and made quite large cockpit modifications for them. The cockpit instrument system was equal to liners with flight management systems, autopilots and radio height meters. The aircraft was used for instrument flying training in very bad weather conditions, coast guarding and as liaision aircraft.

PC-6 was handed over to the Finnish Air Force on March 5th 1984. The aircraft was phased out in March 2010.

ID: PC-1, OH-PAV

The aircraft is used as an instructional airframe in the Tampere Vocational College at Pirkkala.