Kauhavan Lentokonepuisto sai uuden vitriinin | Aircraft Park in Kauhava got new display cabinet

30.09.2016

Kauhavan lentokonepuistoon valmistunut uusi kolmea konetta varten rakennettu vitriini vihittiin käyttöön juhlallisin menoin torstaina 29.9.2016. Vitriinin vihkiäispuheen piti kenraaliluutnantti evp Rauno Meriö. Runsas kutsuvierasjoukko sekä vitriinistä kiinnostuneet kauhavalaiset kansoittivat juhla-asuun laitetun vitriinin sisätilat.

Vitriinin rakentamisen aikaan saamisessa keskeisin rooli on ollut Lentosotakoulun Kilta ry:llä. Vitriinin rakentamiseksi saatiin rahaa sekä Kauhavan kaupungilta, yksityiseltä lahjoittajalta että EU:lta.  Vitriini nimettiin vihkiäisissä Juhani Ahon vitriiniksi. Se kertoo samalla, että ilmavoimien eläkkeellä olevan ylilääkärin hankkeelle kohdistama taloudellinen tuki oli mittava. Vitriini on myös edistyksellinen, koska siihen on rakennettu ilman kosteudensäätöjärjestelmä. Näin olosuhteet pysyvät vitriinissä otollisena arvokkaiden museokoneiden säilyttämiseksi.

Uusi vitriini on osa Kauhavalle perustettua lentokonepuistoa, jossa jo ovat Saab 91 D Safir koulukoneen vitriini ja BAe Hawk suihkuharjoituskone tolpan nokkaan ripustettuna. Suunnitteilla on saada toistaiseksi vielä lentokenttäalueella olevat kaksi Fouga Magister -suihkuharjoituskonetta siirretyksi lentokonepuiston jatkoksi. Sopimukseen koneiden siirrosta ei ole vielä päästy. Kauhavan kaupungin asemakaavassa on lentokonepuistoa varten vielä varaus kolmannellekin vitriinille. Valmistuttuaan kolmen vitriinin ja kahden muistomerkkilentokonetyypin käsittävä lentokonepuisto olisi huomattava ilmailuhistoriallinen nähtävyys. Sitä se on tosin jo nykyisessäkin muodossaan.

Nyt käyttöön otettuun vitriiniin on sijoitettu VL Pyry (PY-1) jatkokoulutuskone ja Focke-Wulff Fw 44 J Stieglitz (SZ-25) alkeiskoulukone. Vitriiniin tulee aikanaan myös Valmet Vinka alkeiskoulukone, kunhan ilmavoimat luopuu niiden käytöstä. Pyry tuotiin vitriiniin puolustusvoimien Kennäälän luolassa Tikkakoskelta. Myös SZ-25 oli varastoituna Kennäälän luolaan, josta huonokuntoinen kone tuotiin kunnostettavaksi Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhoon. Kunnostus kesti vähän yli vuoden, jonka jälkeen SZ-25 kuljetettiin Kauhavalle ja koottiin vitriiniin tiistaikerholaisten toimesta Pyryn rinnalle.

Kauhavan_vitriini_2016-09-29_a_Timo_Telen.jpg

Vihkiäispuheen piti kenraaliluutnantti evp. Rauno Meriö. General Lieutnant (ret) Rauno Meriö spoke the inaugural speech. Kuva/photo: Timo Telen.

Kauhavan_vitriini_2016-09-29_b_Timo_Telen.jpg

Tunnelmakuva uudesta vitriinistä. The new display cabinet at night. kuva/photo: Timo Telen.

The new display cabinet for three aircraft was inaugurated in Kauhava on Thursday September 29th 2016. Lieutnant General (ret) Rauno Meriö spoke the inaugural speech.

The new display cabinet is a part of the Aircraft Park in Kauhava. There are Saab 91 D Safir in one display cabinet and BAe Hawk as a monument. The transfer of the monument consisting two Fouga Magisters at the airport is planned to the Aircraft Park. There is an option for the third cabinet, too.

VL Pyry (PY-1) advanced trainer and Focke-Wulff Fw 44 J Stieglitz (SZ-25) basic trainer have been placed in the new cabinet. Third aircraft will be Valmet Vinka basic trainer.

The Tuesday Club of the Aviation Museum Society restored the SZ-25 and assembled it in the cabinet.

Lassi Karivalo

19.04.2024Vesivehmaan huoltosuojan kunnostukseen 4 000 euroa | Vesivehmaa's hangar renovation got 4 000 euros donation
22.03.2024Suomen Ilmailumuseon Uusi Ilmailumuseo -hanke toteutuu | Finnish Aviation Museum will get new premises
06.02.2024Demoiselle-replika Ilmailumuseoyhdistykselle | Demoiselle replica to Shopping Center Tuulonen