BAe Hawk Mk.51

Kuninkaallisten Ilmavoimien keskuslentokoulu ilmoitti 1960- ja 1970-lukujen vaihteessa tarvitsevansa keskikokoisen yksimoottorisen, jonka nopeus olisi 0,85 Machia. Kahdesta ehdotuksesta Hawker Siddeleyn HS 1182AJ tuli valituksi 1.10.1971. Prototyyppiä ei rakennettu, vaan tyypin ensilennon teki esisarjan ensimmäinen kone 21.8.1974. Ensimmäinen 176 tilatusta koneesta luovutettiin Kuninkaallisille Ilmavoimille vuonna 1976. Kaikkiaan konetta on valmistettu lähes 1000 kpl ja kone on 18 maan käytössä.

Suomen Ilmavoimat alkoivat valmistella Fouga CM 170 Magister -suihkuharjoituskoneen korvaamista 1970-luvulla. Vaihtoehtoja oli viisi. Hawkiin päästiin tutustumaan jo lokakuussa 1975. Hawk tuli valituksi hyvän suorituskykynsä ja hyvien lento-ominaisuuksiensa vuoksi. Koelentojen perusteella esitettiin useita muutosvaatimuksia, jotka kaikki toteutettiin.

Suomen valtioneuvosto antoi neuvotteluvaltuutuksen 50 koneesta 3.11.1976 ja lopullinen hankintapäätös tehtiin 29.12.1977. Neljä konetta koottiin Iso-Britanniassa ja lennettiin Suomeen. Ensimmäinen koneista saapui Suomeen 16.12.1980. Loput 46 konetta koottiin Valmetin Kuoreveden tehtaalla ja ne luovutettiin 8.10.1985 mennessä. Koneet olivat versiota Mk.51.

Ensimmäisen kymmenen käyttövuoden aikana tuhoutui kolme Hawkia. Tämän vuoksi 28.12.1990 tilattiin seitsemän Hawkia lisää. Ne olivat versiota Mk.51A. Vuonna 2007 Suomen Ilmavoimat hankki Sveitsistä 18 käytettyä Hawkia. Koneet ovat versiota Mk.66.

Vuoteen 2015 menessä modernisoitiin kaikki 18 Mk.66- ja seitsemän Mk.51A-konetta sekä yksi MK.51-kone. Vuosina 2016-2019 tullaan modernisoimaan vielä seitsemän Mk.51-konetta, joilla korvataan kaksi vuonna 2013 tuhoutunutta Mk.66-konetta. Käyttöön tulee siis jäämään 16 Mk.66-, seitsemän Mk.51A- ja kahdeksan Mk.51-version BAe Hawk -suihkuharjoitushävittäjää.

HW-314

HW-314:n kokosi Valmet Lentokoneteollisuus. Kone luovutettiin Suomen Ilmavoimille 20.5.1982.

Kuva on vuodelta 1983.

Elinkaarensa aikana HW-314 ehti palvella Lentosotakoulua, Tiedustelulentolaivuetta sekä Satakunnan, Lapin ja Karjalan Lennostoja.

Kuva on vuodelta 1986.

HW-314 lensi viimeisen lentonsa Kauhavalta Halliin 15.10.2009. Koneen kokonaislentoajaksi muodostui 5 019,11 tuntia.

Kuva on otettu 24.6.2005.

Marraskuussa 2015 Suomen Ilmavoimat luovutti HW-314:n ohjaamo-osan Ilmailumuseoyhdistykselle näyttelyesineeksi. HW-314 ja sen liikuteltava näyttelytila julkistettiin Matkamessuilla tammikuussa 2016.