VL Myrsky II (MY-5)
VL Myrsky on Valtion Lentokonetehtaan Suomen Ilmavoimille suunnittelema ja rakentama hävittäjälentokone. Koneen suunnittelu käynnistyi vuonna 1939. Prototyyppi lensi ensilentonsa 23.12.1941 ja koesarjan koneet (3 kpl VL Myrsky I) kesällä 1943. 47 suursarjan konetta (VL Myrsky II) valmistui joulukuusta 1943 lähtien. MY-5 on ensimmäinen suursarjan kone, valmistui joulukuussa 1943. Konetta käytettiin aluksi koekoneena. Kone luovutettiin Tiedustelulentolaivue 12:lle 28.7.1944. Sen jälkeen kone palveli Hävittäjälentolaivue 11:ta ja 13:ta kunnes vaurioitui pakkolaskussa 20.11.1946. Koneen runko löytyi 1970-luvulla ja päätyi 1980-luvun alussa Suomen Ilmavoimamuseoon. Tällä hetkellä runkoa käytetään VL Myrsky II -projektissa esittely- ja varaosarunkona.
Entisöintiprojektin verkkosivut: www.vlmyrsky.fi
Koneen tunnus: MY-5
Kone on varastoituna Suomen Ilmailumuseossa. Kone on lähinnä teräsputkirungon käsittävä hylky.
The State Aircraft Factory designed and built VL Myrsky fighter aircraft for the Finnish Air Force. The design work was started in 1939. The prototype flew its maiden flight on December 23th 1941 and three preproduction aircraft (VL Myrsky I) in summer 1943. First of 47 series production aircraft (VL Myrsky II) delivered in December 1943. The MY-5 is the first aircraft ot series production and it was delivered in December 1943. It was used as test aircraft until handed over to the Reconnaissance Squadron 12 on July 28th 1944. After that the aircraft served the Fighter Sqadrons 11 and 13 until damaged in a forced landing on November 20th 1946. The steel-tube fuselage was found in the 1970s and moved to the Finnis Air Force Musem at the beginning of the 1980s. The fuselage is used as display purposes and as a source of spare parts in the VL Myrsky II restoration project.
The web pages of the restoration project: www.vlmyrsky.fi
Aircraft code: MY-5
The aircraft is stored at the Finnish Aviation Museum. The aircraft is a wreck consisting of a steel-tube fuselage frame.