« Takaisin

Mil Mi-8P (HS-6)



Mikhail Milin suunnittelutoimisto alkoi vuonna 1957 kehittää seuraajaa Mil Mi-4 -helikopterille. Yksimoottorinen prototyyppi lensi ensilentonsa 24.6.1961. Tyypin pääkäyttäjät - Aeroflot ja Neuvostoliiton puolustusvoimat - vaativat koneeseen kahta moottoria. Sopivaa moottoria ei ollut olemassa, jolloin Isotov-suunnittelutoimisto kehitti helikopteriin sopivan turbiinimoottorin. Kaksimoottorinen prototyyppi lensi ensimmäisen kerran 2.8.1962. Helikopterin sarjavalmistus alkoi vuonna 1965 ja Mil Mi-8 -helikopterista tuli yksi eniten valmistettuja helikoptereita. Mi-8P oli helikopterin matkustaja- ja Mi-8T kuljetusmuunnos. Helikopterityyppiä on valmistettu yli 11 000 kpl ja valmistus jatkuu edelleen. Suomen Ilmavoimat hankki vuosina 1973-1974 neljä Mil Mi-8T -helikopteria ja vuosina 1978-1979 kaksi Mil Mi-8P -kopteria. Vuonna 1981 Rajavartiolaitokselle hankittiin kolme Mi-8T-helikopteria, joista yksi tuhoutui vuonna 1982. Sen tilalle saatiin uusi vuonna 1983. Vuonna 1988 Rajavartiolaitoksen Mil Mi-8T -helikopterit siirtyivät ilmavoimille.

HS-6 saapui Suomeen 11.1.1978 ja teki viimeisen lentonsa 29 vuotta myöhemmin 11.1.2007. Se osallistui autolautta Estonian pelastustöihin 28.9.1994. Se siirsi de Havilland Vampire -hävittäjän Finnairin tekniikasta Suomen Ilmailumuseolle toukokuussa 1996 ja joutui tekemään pakkolaskun törmättyään lintuun Mäntsälän eteläpuolella 7.6.1997 kyydissään presidentti ja rouva Ahtisaari. Jäähyväistilaisuus Utissa, siirtolento Helsinki-Vantaalle ja luovutus Suomen Ilmailumuseolle 11.1.2007. Kopteri siirrettiin 6.11.2014 Vesivehmaan lentokentälle ja varastoitiin Päijät-Hämeen Ilmailumuseon eteen. Kopteri siirrettiin vuonna 2021 Hanssin-Jukan Perinneyhdistys ry:lle ja siirrettiin 5.5.2021 Kauppakeskus Tuulosen piha-alueelle Hämeenlinnan Tuuloksessa.

Koneen tunnus: HS-6

Kone on näytteillä Kauppakeskus Tuulosen piha-alueella Hämeenlinnan Tuuloksessa.


The design bureau of Mikhail Mil started the development of the successor of Mil Mi-4 helicopter in 1957. A single-engined prototype flew first time on June 24th 1961. The main operators - Aeroflot and Soviet armed forces - demanded a twin-engined helicopter. Since there is none suitable engine, the design bureau Isotov developed a turbine engine for helicopter. The twin-engined prototype flew first time on August 2nd 1962. The series production started in 1965 and the Mil Mi-8 is one of the most produced helicopter in the world. Mi-8P is a passenger and Mi-8T a cargo variant. The total production is over 11,000 helicopters and the production continues. The Finnish Air Force acquired four Mil Mi-8T helicopters in 1973-1974 and two Mi-8P in 1978-1979. The Border Guard acquired three Mil Mi-8T helicopters in 1981. One of them destroyed in 1982 and it substitued by a new one next year. The helicopters of the Border Guard moved to the Finnish Air Force in 1988.

HS-6 arrived to Finland on January 11th, 1978 and flew the final flight on January 11th, 2007. It participated in the rescue work of car ferry Estonia on September 28th, 1994. It move de Havilland Vampire VA-2 from Finnair area to the Finnish Aviation Museum in May 1996. It made a forced landing due to crash with a bird near Mäntsälä on 7th June, 1997. President and Mrs Ahtisaari were on board. Farewell entertainment, transfer to Helsinki-Vantaa and handover to the Finnish Aviation Museum on January 11th, 2007. The helicopter was moved to Vesivehmaa airfield in November 6th, 2014 and stored in front of the Päijänne-Tavastia Aviation Museum. The copter was handed over to the Hanssin-Jukka Perinneyhdistys ry in 2021 and was moved to the yard of the Shopping Center Tuulonen in Tuulos, Hämeenlinna on May 5th, 2021.

Aircraft code: HS-6

The aircraft is on the yard of the Shopping Center Tuulonen in Tuulos, Hämeenlinna.