Sud Aviation SE 210 Caravelle III SE-DAF
Ranskalainen Société Nationale de Constructions Aéronautiques du Sud Est (SNCASE) alkoi vuonna 1952 rakentaa ranskalaisen X-210-ehdotuksen mukaista matkustajakonetta, joka sai nimen Caravelle. Koneen ensimmäinen prototyyppi lensi ensilentonsa 27.5.1955.
1950-luvun lopussa sekä Aero Oy että Skandinavian Airlines System (SAS) valitsivat Caravellen ensimmäiseksi keskipitkien matkan suihkuliikennekoneeksi. Aero hankki neljä ja SAS 20 Caravelle-konetta. Molempien yhtiöiden ensimmäiset koneet olivat mallia IA ja myöhemmät mallia III kuitenkin siten, että IA-mallin koneet muutettiin myöhemmin III-mallisiksi.
Aero Oy luopui Caravelle III -kalustosta jo vuonna 1964 ja vaihtoi koneet Super Caravelle -koneiksi. SAS luopui Caravelle III -kalustosta vasta energiakriisin myötä vuonna 1974.
SE-DAF:n valmistenumero on 112 ja se valmistui 17.2.1962 Caravelle III -versiona. Kone sai nimen "Sven Viking" vuosina 963-1014 eläneen viikinkikuninkaan mukaan. Kone lensi SAS:n lyhyitä ja keskipitkiä reittejä, kunnes se korvattiin Douglas DC-9 -kalustolla. Koneen viimeinen lento oli 23.9.1974 Kööpenhaminasta Arlandaan ja poisto ilma-alusrekisteristä tehtiin 3.12.1974. Lentotunteja koneelle ehti kertyä 27 321.
Kone odotti Arlandan lentokentällä kohtaloaan, kunnes sitä uhkasi romutus. Ruotsin valtion merimuseo ja kuljetushistoriallinen museo lahjoitti koneen Ilmailumuseoyhdistykselle 21.4.2022. Ilmailumuseoyhdistyksen vapaaehtoiset purkivat koneen kuljetuskuntoon kesän 2022 ja se tuotiin neljällä erikoiskuljetusrekalla ja kahdella tavallisella Suomeen 19.8.2022. Kone sijoitettiin halliin Pansion telakalle Turkuun kunnostettavaksi.
Kone tullaan maalaamaan Aero Oy:n vuoden 1963 maalauskaavioon ja väreihin. Ulkoisen kunnostuksen jälkeen kone sijoitetaan nähtäville ulkoalueelle Turun lentoaseman terminaalin lähelle kesällä 2023.
Koneen tunnus: SE-DAF
Kone on kunnostettavana hallissa Pansion telakalla Turussa.
A French company Société Nationale de Constructions Aéronautiques du Sud Est (SNCASE) started to build first jet liner called to Caravelle in 1952. The first prototype flew maiden flight on May 27th, 1955.
Both Finnish Aero Oy and Scandinavian Airline Systems (SAS) chose Caravelle to their first intermediate range airliner. Aero acquired four and SAS 20 Caravelles. First delivered Caravelles presented model IA and later Caravelles model III. Later all IAs were converted to Caravelle IIIs.
Aero Oy changed Caravelle IIIs to Super Caravelles in 1964, but SAS used Caravelle IIIs until the 1973 oil crisis.
The SE-DAF has serial numer 112 and it was delivered on February 17th, 1962. It got name "Sven Viking" (Sweyn Forkbeard) according to a viking king who lived in 963-1014 ac. It flew short and medium range routes until it was substituted by Douglas DC-9. The last flight was flown from Copenhagen to Arlanda on September 23rd, 1974. It was deregistered on December 3rd, 1974. It has flown 27 321 hours.
The SE-DAF waited its fate at Arlanda airport until the scrapping was a probable solution. The Swedish National Maritime and Transport Museums donated the aircraft to Aviation Museum Society on April 21st, 2022. The aircraft was dismantled to transportation by Aviation Museum Society's volunteers during summer 2022. The aircraft arrived to Finland on four oversized transport trucks and two sommon trucks on August 19th, 2022. The aircraft was placed in a hangar at Pansio shipyard, Turku.
The aircraft will be painted to painting plan and colours used by Aero Oy in 1963. After outer restoration, the aircraft will be placed on the show under open air outside the terminal building of Turku Airport during the summer 2023.
Aircraft code: SE-DAF
The aircraft is under restoration in a hangar at Pansio shipyard, Turku.