Polikarpov I-15bis -koneen moottori nostettu Kiantajärvestä | M-25 engine of Polikarpov I-15bis was raised from Lake Kiantajärvi03.07.2018
Kainuun prikaatin sukeltajat ovat nostaneet talvisodan aikana Kiantajärveen vajonneen Polikarpov I-15bis -hävittäjälentokoneen moottorin. Moottori on tyyppiä M-25 ja harvinainen. Kone teki pakkolaskun talvisodan aikana Kiantajärvelle. Ohjaaja pakeni jalan Neuvostoliiton puolelle ja kone vajosi jäiden läpi 20 metrin syvyyteen. Koneen runko nostettiin vuonna 1972 ja päätyi metsään Juntusrannassa. Sieltä Kaakkois-Suomen Ilmailumuseoyhdistyksen vapaaehtoiset Ilmailumuseoyhdistyksen tuella kävivät pelastamassa rungon jäänteet Karjalan Ilmailumuseoon vuonna 2015. Suomen Ilmailumuseon vapaaehtoiset sukeltajat paikansivat moottorin Ilmailumuseoyhdistyksen tuella vuonna 2015. Suomen Ilmailumuseossa on Polikarpov UTI-4 -kone, josta puuttuu M-25-moottori. Nostettu moottori konservoidaan kuitenkin asetettavaksi nähtäville Raatteen Portti -talvisotamuseoon. Divers of the Kainuu Brigade have raised the rare Shvetsov M-25 engine from Lake Kiantajärvi. The engine is part of Polikarpov I-15bis fighter biplane which made forced landing on the Lake Kiantajärvi during the Winter War. The pilot espaced to Soviet Union and the aircraft sank through ice to the bottom of the lake. The aircraft fuselage has been raised in 1972 and forgotten in forest in Juntusranta. Volunteers of the Karelia Aviation Museum with support of Aviation Museum Society rescued the remains of the fuselage in 2015. The voluntary divers of the Finnish Aviation Museum with support of Aviation Museum Society located the engine in 2015. There is a Polikarpov UTI-4 aircraft on the show of the Finnish Aviation Museum. The aircraft has not M-25 engine. However, the raised engine will be conserved to be set on the show of the Raatteen Portti museum. Reino Myllymäki |