Tunnelmia Kaivopuiston lentonäytöksestä | Kaivopuisto Airshow in memories11.06.2017 Suomen Ilmailumuseon perjantaina 9.6.2017 järjestämä Kaivopuiston lentonäytös on nyt takana. Näyttävä lentonäytös järjestettiin paikalla, jossa on koettu vastaava tapahtuma viimeksi 62 vuotta sitten. Kysymys oli siten kaikenkaikkiaan harvinaisesta tapahtumasta Helsingin jo sinänsä monipuolisen tapahtumatarjonnan joukossa. Lentonäytös keräsi huomattavan joukon katsojia, ja poliisin mukaan 50 000-100 000 katsojan määrä on mahdollinen. Tarkan määrän arviointi on vaikeaa, sillä Kaivopuiston lisäksi tapahtumaa seurattiin muualtakin, kuten Suomenlinnan saarilta. Itse kävin tutustumassa tapahtumakeskukseen aamupäivän aikana ja siirryin sen jälkeen seuraamaan varsinaista lentonäytöstä Länsi-Mustasaareen, josta hyvä paikka löytyi 76 ItK/27 BK -tykin jalustalta. The Kaivopuisto Airshow organised by the Finnish Aviation Museum on the Friday, June 9th 2017 is in the memories now. The very splendid airshow was organised in a place where a same kind of happening has organised last time 62 years aho. So, the airshow was very exceptional happening in the eventful Helsinki summer. The audience was numerous. According to the police administration, the number of participants could be about 50,000-100,000. It is not easy to estimate the accurate amount since there were a lot of viewers outside Kaivopuisto, for example on the islands of the Suomenlinna. Personally I became acquainted with the event centre in Kaivopuisto in the morning and after that I moved to Länsi-Mustasaari (the northwest island of the Suomenlinna). The platform of 76 mm Bofors anti-aircraft gun was a good place to follow the airshow. Reino Myllymäki
Tapahtumakeskuksessa oli mahdollista tutustua Eurofighter Typhoonin ohjaamoon. It was possible to visit in the cockpit of the Eurofighter Typhoon in the event center.
Suomen lippujen saapuminen on hyvä lähtölaukaus lentonäytökselle. The appearance of Finnish flags is a good start for airshow.
Maavoimien NH90-helikopteri esitti ominaisuuksiaan monipuolisesti. The NH90 helicopter of the Finnish Army present her capabilities very comprehensive way.
Kotimainen VL Viima palveli Suomen Ilmavoimia alkeiskoulukoneena vuosina 1939-1963. VI-3 lensi ensilentonsa heinäkuussa 1939. Koneyksilö palasi Suomeen vuonna 2015. VL Viima is designed and produced in Finland. This aircraft type served Finnish Air Forces between 1939 and 1963 as a basic trainer. VI-3 flew first time in July 1939. It returned to Finland in 2015.
Jak-11 on kaksipaikkainen koulukoneversio sodanaikaisesta Jak-3-hävittäjästä. The Jak-11 is two-seat version of a WWII fighter Jak-3.
Kotimainen taitolentoryhmä Artic Eagles lensi näyttävän esityksen Pitts Specialilla, Ultimatella ja Christen Eaglella. The Finnish aerobatics team Artic Eagles flew a splendid show with Pitts Special, Ultimate and Christen Eagle.
Airveteran Oy:n omistama ja DC-yhdistyksen operoima Douglas DC-3-kone OH-LCH on tuttu mutta arvokas näky Suomen taivaalla. Suomessa kone palveli sekä Aerolla että Ilmavoimilla. The Douglas DC-3 OH-LCH owned by Airveteran Oy and operated by DC-yhdistys ry is a quite common but still very majestetic sight in the Finnish sky. This aircraft served both Aero (Finnair) and The Finnish Air Force.
Finnairin uusi Airbus A350 XWB oli majesteetillisen komea näky lentäessään hitaasti Helsingin edustalla! The new Airbus A350 XWB of Finnair's fleet flew slowly over the sea front of Helsinki City.
Yhdeksänkoneinen Red Arrows -taitolentoryhmä oli lentonäytöksen pääesiintyjä, eikä suotta! Red Arrows ei petä koskaan! The Red Arrows aerobatics team with nine BEa Hawks was the main perfomer in the Kaivopuisto Airshow. The show was excellent!
Eurofighter Typhoonin sooloesitys esitteli liikehtimiskykyisen ja tehokkaan hävittäjäkoneen suorituskyvyn tehokkasti. Konetyyppi on yksi Hornetin korvaajaehdokkaita. Eurofighter Typhoon showed the capabilities of the aircraft very efficiently. The fighter is one of the candidates to substitute the Hornet fighters.
Fouga Magister -koneet palvelivat Suomen Ilmavoimia suihkuharjoituskoneena vuosina 1958-1988. Kaksi konetta lentää yhä siviilirekisterissä. OH-FMA (FM-37) johtaa ja OH-FMM (FM-51 seuraa). The Fouga Magisters served in the Finnish Air Force as advanced trainers between 1958 and 1988. Two of thes flew still in the civilian register. OH-FMA (FM-37) leads and OH-FMM (OH-51) follows.
Suomen Ilmavoimat lensi Drakenilla viimeisen lentonsa vuonna 2000, joten Ruotsin Ilmavoimien historiallisen laivueen kone oli historiallinen näky Suomen taivaalla. Draken oli Suomen ensimmäinen jokasään hävittäjä ja palveli vuosina 1972-2000. The Finnish Air Force flew the last flight with Draken in 2000. So, the Draken of the Swedish Air Force Historic Flight was a rare object in the Finnish sky. The Draken was the first all-weather fighter of the FAF ane served between 1972 and 2000.
Suhteellisen pienikokoinen Saab 39 Gripen lentää liukkaasti lentonäytöksessä. Kone on yksi HX-hankkeen ehdokas. A rather small Saab 39 Gripen flew glibly in the airshow. The fighter is one of the candidates to substitute the Hornet in the FAF.
Gripenin ohella Suomen Ilmavoimien Hornet käytti näyttävästi omasuojajärjestelmäänsä sooloesityksessä, joka ei jättänyt ketään kylmäksi. As well as the Gripen, the Hornet of the Finnish Air Force used Multi Ammunition Softkill System very impressive way in the solo performance.
Lentonäytöksen huipensi Suomen Ilmavoimien taitolentoryhmä Midnight Hawks, joka osaa lentää hyvin tiukassa muodostelmassa. Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi koneet ovat saaneet sinivalkoista väritystä. Kaunis esitys! The climax of the airshow was the performance of FAF's Midnight Hawks which flies with four BAe Hawks in a very tight formation. Due to Finlands centenary year the aircraft have blue and white painting. The performance was very beautiful. All photos: Reino Myllymäki |