« Takaisin

Brewster 239

Brewster Aeronautical Corporationin yksitasoinen laivastohävittäjän prototyyppi XF2A-1 lensi ensilentonsa 2.12.1937. Koneen voitettua Yhdysvaltain Laivaston Ilmavoimien tarjouskilpailun yhtiö sai 54 koneen tilauksen 11.6.1938. Ensimmäinen sarjakone valmistui kesällä 1939. Vain 11 Brewster F2A-1 -konetta oli toimitettu, kun Suomi onnistui ostamaan 38 Yhdysvaltain Laivastolle ja 6 Belgian Ilmavoimille valmistumassa ollutta konetta. Brewster 239 on Brewster F2A-1:n vientiversio. Koneet eivät ehtineet Talvisotaan mutta Jatkosodan alussa ne muodostivat Suomen Ilmavoimien hävittäjävoimien iskuvoimaisimman osan. Koneella saavutettiin 477 ilmavoittoa. Sodan jälkeen konetyypillä lennettiin yhteyslentoja vuoteen 1948 saakka. Kaikki säilyneet koneyksilöt romutettiin. Vuonna 1998 Venäjän Karjalasta löydettiin 25.6.1942 järveen pudonnut BW-372. Kone päätyi Yhdysvaltain Laivaston Ilmailumuseolle, joka lainasi koneen Suomen Ilmavoimamuseolle vuonna 2007. Tällä tietoa kone on Suomessa kesäkuuhun 2016 saakka.

Kone on ainoa säilynyt konetyyppinsä edustaja maailmassa.

Koneen tunnus: BW-372

Kone on näytteillä Suomen Ilmavoimamuseossa. Kone on konservoitu.


The maiden flight of the Brewster Aeronautical Corporations monoplane naval fighter (XF2A-1) was on December 2nd 1937. Brewster got the contract for 54 aircraft on June 11th 1938 and the roll-out of the first serial production aircraft was in the summer 1939. Only 11 Brewster F2A-1s were delivered when Finland succeed to buy 44 Brewsters. 38 of them were taken from the US Navy order and 8 from Belgiums order. Brewster 239 is an export version of Brewster F2A-1. The aircraft did not reach Finland in time for the Winter War. During the first years of the Continuation War they were the most effective part of Finlands fighter forces. Finnish pilots claimed 477 kills by Brewster 239. After WWII the aircraft were used as liaision aircraft until 1948. All remaininf aircraft were scrapped. BW-372 made a forced landing into a lake on enemy territory on June 26th 1942. It was found in 1998 in Russian Karelia. It became the property of the National Naval Aviation Museum in Pensacola USA, which kindly lent it to the Finnish Air Force Museum. The lendin term will end in June 2016.

The aircraft is the sole survivor of its type in the World.

Aircraft code: BW-372

The aircraft is on the show of the Finnish Air Force Museum. The aircraft is conserved.