Antonov An-2 (RA-70623)
Antonov An-2 on neuvostoliittolainen yksimoottorinen ja kaksitasoinen kuljetuskone. Koneen prototyyppi lensi ensilentonsa 31.8.1947. Kone on suurin yksimoottorinen kaksitaso. Koneen hidaslento-ominaisuudet ovat hyvät ja kiitotievaatimus lyhyt. Konetta valmistettiin Neuvostoliitossa yli 5 000 kappaletta vuoteen 1960 mennessä, jolloin tuotanto siirtyi Puolaan. Puolassa Mielec valmisti yli 12 000 konetta ennen tuotannon lopettamista vuonna 1992. Näiden lisäksi konetta on rakennettu Kiinassa Shijiazhuan Y-5 -nimisenä.
Suomeen tuotiin Venäjältä Antonov An-2 RA-70623 kuorma-autolla. Se oli pitkään nähtävyytenä ABC-liikenneasemalla Utissa. Se purettiin ja siirrettiin Lappeenrantaan syksyllä 2018.
Koneen tunnus: RA-70623
Kone on odottamassa kokoamista Karjalan Ilmailumuseon pihalla Lappeenrannassa.
The Antonov An-2 is a single-engine Soviet biplane transport. Its prototype flew first time on August 31st 1947. The aircraft is one of the largest single-engine biplane ever made. Its slow-speed performance is good and the runway requirements very short. More than 5,000 aircraft were built in Soviet Union before 1960 when the production moved to Poland. Mielec built more than 12,000 aircraft before the end of production in 1992. In addition to these, in China it has been built as the Shijiazhuan Y-5.
The Antonov An-2 RA-70623 was brought to Finland from Russia by lorry. It was a long time on the show outside of ABC service station in Utti. It was deassembled and moved to Lappeenranta in fall 2018.
Aircraft code: RA-70623
The aircraft is waiting for assembly on the yard of the Karelia Aviation Museum in Lappeenranta.