« Takaisin

Zlín (LET) Z-37 Čmelák

Kaksi tsekkoslovakialaista lentokonevalmistajaa - Let Kunovice ja Moravia (Zlin) - aloittivat yksimoottorisen alatasoisen maatalouslentokoneen suunnittelun vuonna 1961. Koneen prototyyppi lensi ensimmäistä kertaa 29.3.1963. Konetta valmistettiin vuosina 1965-1975 ja 1983-1984 yhteensä 677 kappaletta. Koneista 27 oli kaksipaikkaisia koulutuskoneita. Vuosina 1985-1994 rakennettiin lisäksi 51 konetta potkuriturbiinimoottorilla varustettuna.

Pellonraivaus Oy aloitti metsänlannoituslennot vuonna 1966. Vuonna 1968 tarkoitukseen hankittiin kaksi Let Z-37 Cmelak -konetta. Parhaimmillaan Pellonraivauksen seuraajalla Perusyhtymä Oy:llä oli kymmenen metsänlannoituskoneen laivue. Molemmat Cmelakit vaurioituivat pahoin vuonna 1980. OH-CMB lahjoitettiin Suomen Ilmailumuseoon 3.12.1980. Koneen romu odotti ulkosäilytyksessä entisöintiä vuoteen 1999. Vuonna 2001 saatiin lahjoituksena lisää Cmelakin osia. Niinpä entisöidyn koneen toinen siipi on peräisin OH-CMA:sta. Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerho entisöi rungon vuosina 1999-2001 ja siivet vuonna 2011.

Koneen tunnus: OH-CMB

Kone on varastoituna Suomen Ilmailumuseossa. Kone on entisöity.


Two Czechoslovakian aircraft factories - Let Kunovice and Moravia (Zlin) - started to design an single-engine low-wing agricultural aircraft in 1961. The prototype flew first time on March 29th 1963. The aircraft was in production in 1965-1975 and 1983-1984. The total production number was 677 aircraft including 27 two-seater for crew training. An enhanced version with turboprop was production in 195-1994. The total production was 51 aircraft.

Pellonraivaus Oy started forest fertilisation flights in 1966. The company acquired two Let Z-37 Cmelaks for that purpose in 1968. The successor of Pellonraivaus Oy, Perusyhtymä Oy had ten fertilisation aircraft in the middle of the 1970s. Both Cmelaks crashed in 1980. The OH-CMB donated to the Finnish Aviation Museum on December 3rd 1980. The wreck was stored out of doors until 1999. More remainings of Cmelak donated to the museum in 2001. Another wing of the restored Cmelak is originally from OH-CMA. The Tuesday Club of the Aviation Museum Society restored the fuselage in 1999-2001 and the wings in 2011.

Aircraft code: OH-CMB

The aircraft is stored at the Finnish Aviation Museum. The aircraft is restored.