« Takaisin

Douglas DC-3A (OH-VKB)

Douglas Aircraft Companyn rakentama DC-3 - mukaan lukien koneen sotilasversiot C-47 ja C-53 - on eniten valmistettu liikennelentokone kautta aikojen. Konetyyppiä valmistettiin kaikkiaan noin 16 000 kpl. Douglas DC-2 -liikennekoneesta kehitetty DC-3:n esiversio DST (Douglas Sleeper Transport) lensi ensilentonsa 17.12.1935. Suomeen hankittiin toisen maailmansodan jälkeen kaikkiaan 19 Douglas DC-3-, C-47- ja C-53-konetta. OH-VKB rakennettiin Santa Monicassa vuonna 1937 DC-3A-214-tyyppisenä. Kone on maailman jäljellä olevista DC-3-koneista 20. vanhin. Kone ostettiin SAS:lta Veljekset Karhumäki Oy:lle 26.4.1954. Kone palveli matkustajakoneena, kunnes siirrettiin vuonna 1973 tekemään geologisia tutkimuslentoja. Kone poistettiin palveluksesta 35 474 tuntia lentäneenä 29.11.1979 ja varastoitiin Joensuun lentokentälle. Kone luovutettiin lentokuntoisena Suomen Ilmailumuseolle 30.9.1982.

Koneen tunnus: OH-VKB

Kone on näytteillä Suomen Ilmailumuseossa. Kone on entisöimätön.


The DC-3 designed and built by the Douglas Aircraft Company is the most successful airliner of all time. The number of DC-3 and its military versions (C-47 and C-53) produced exceeds 16,000. The pre-lease version (DST, Douglas Sleeper Transport) of the DC-3 was derived from the DC-2 and flew first time on December 17th 1935. In all 19 DC-3s, C-47s and C-53s were acquired to Finland after WWII. The OH-VKB was built in Santa Monica in 1937. It is the 20th oldest surviced DC-3. The aircraft was acquired from SAS to Veljekset Karhumäki Oy on April 26th 1954. Karhumäki used aircraft as an airliner until 1973, when it was transferred to geological surveying. The aircraft was written off on November 29th 1979 with flying time 35 474 hours and it was stored at Joensuu Airport. The aircraft handed over to the Finnish Aviation Museum on September 30th 1982.

Aircraft code: OH-VKB

The aircraft is on the show of the Finnish Aviation Museum. The aircraft is unrestored.