Mil Mi-1 (SM-1/600 SZ) (HK-1)
Neuvostoliittolaisen Mikhail Milinin suunnittelema helikopteri GM-1 lensi ensilentonsa 20.9.1948. Korean sodan kokemusten seurauksena kopteri otettiin sarjavalmistukseen nimellä Mi-1 vuonna 1952. Helikopteria valmistettiin Neuvostoliitossa vuosina 1952-1960 noin 1 000 kpl ja WSK Svednik -tehtailla Puolassa vuosina 1956-1965 noin 1 600 kpl tyyppimerkinnällä SM-1. Suomen Ilmavoimat hankki vuonna 1961 neljä SM-1 -helikopteria. Ne palvelivat vuoteen 1966. Rajavartiolaitoksella oli yksi Mil Mi-1M -helikopteri ja kaksi SM-1S/600 -sairaankuljetushelikopteria vuosina 1960-1968.
Kaksi (HK-1 ja HK-2) Suomen Ilmavoimien helikoptereista oli koulukonemuunnosta SM-1/600 SZ.
Koneen tunnus: HK-1
Kone on näytteillä Suomen Ilmailumuseossa.
The GM-1 helicopter designed by Soviet Mikhail Milin flew first time on September 20th 1948. As a result of the experiences in Korean War, the helicopter type put in the serial production as Mi-1 in 1952. The total production in Soviet Union 1952-1960 was about 1 000 helicopters and Polish WSK Svednik built 1 600 helicopters using type marking SM-1 1956-1965. The Finnish Air Force acquired four SM-1s in 1961. They served until 1966. The Border Guard has one Mil Mi-1M and two SM-1S/600s in service 1960-1968.
Two helicopters (HK-1 and HK-2) of the Finnish Air Force were trainer helicopter type SM-1/600 SZ.
Aircraft code: HK-1
The helicopteri is on the show in the Finnish Aviation Museum.