Mil Mi-4 (HR-3)
Mikhail Milin suunnittelutoimisto sai vuonna 1951 vuoden aikaa kehittää keskiraskas kuljetushelikopteri. Sen prototyyppi lensi ensilentonsa elokuussa 1952. Sen sarjavalmistus alkoi välittömästi ja kesti vuoteen 1969. Neuvostoliitossa valmistettiin yli 3 500 Mil Mi-4 -helikopteria ja lisäksi Kiinassa 545 kpl nimellä Harbin Z-5. Suomen Ilmavoimat hankki 30.11.1961 kolme Mil Mi-4 -helikopteria. Ensimmäinen lento tehtiin HR-2:lla 9.2.1962 ja viimeinen HR-3:lla 21.9.1979.
Mil Mi-4 -helikopterit peruskorjattiin Neuvostoliitossa. HR-3 peruskorjattiin neljä kertaa.
Koneen tunnus: HR-3
Kone on näytteillä Suomen Ilmailumuseossa.
The design bureau of Mikhail Mil got a task to develope a medium transport helicopter within one year in 1951. The prototype flew first time in August 1952. The series production of Mil Mi-4 started immendiately and lasted until 1969. The total production in Soviet Union was over 3,500 Mi-4s and in China 545 Harbin Z-5s. The Finnish Air Force acquired three Mil Mi-4s on November 30th 1961. HR-2 made the first flight of the type in Finland on February 9th 1962 and HR-3 made the last flight on September 21st 1979.
Mil Mi-4s were overhauled in Soviet Union. HR-3 was overhauled four times.
Aircraft code: HR-3
The aircraft is on the show in the Finnish Aviation Museum.