LET L-13N-10 Blanik
Karel Dlouhý suunnitteli L-13 Blanik -koneen tsekkiläisen Letov XLF-207 Laminar -purjelentokoneen pohjalta vuonna 1956. Molemmat koneet kuuluvat ensimmäisiin niin kutsuttua laminaarisiipiprofiilia käyttäneisiin tehopurjekoneisiin. Konetyyppiä on valmistettu vuodesta 1956 alkaen toisen tiedon mukaan 2 650 kpl, toisen tiedon mukaan yli 3 000 kpl. Joka tapauksessa kaksipaikkainen ja kokometallirakenteinen Blanik on edelleen käytetyimpiä purjelentokoneita.
Tarton Ilmailukerho lahjoitti koneyksilön Suomen Ilmailumuseolle vuonna 1992. Koneyksilöön merkitty rekisteritunnus ei kuitenkaan ole tämän koneyksilön, vaan toisen Suomessa lentäneen koneyksilön.
Koneen tunnus: "OH-VLK", DOSAAF
Kone on näytteillä Suomen Ilmailumuseossa.
Karel Dlouhý designed L-13 Blanik by using a Czech Letov XLF-207 Laminar sailplane as a basis in 1956. Both aircraft belong to the first sail planes with a laminar wing profile. The total production of the aircraft type is either 2 650 or over 3 000 aircraft. The aircraft belongs to the most used sailplanes.
Tarto Flying Club donated the aircraft to the Finnish Aviation Museum in 1992. The aircraft is painted to present another L-13 Blanik registered as OH-VLK.
Aircraft code: "OH-VLK", DOSAAF
The aircraft is on the show of the Finnish Aviation Museum.