« Takaisin

PIK-16C Vasama

PIK-16 on suomalaisvalmisteinen yksipaikkainen vakioluokan purjekone. Kurt Hedström ja Tuomo Tervo suunnittelivat koneen opinnäytetyönä ja Polyteknikkojen Ilmailukerhon puitteissa 1959-1961. Kone on viimeisiä puurakenteisia purjekoneita ja rakenteeltaan edistyksellinen. Koneen siipi on vanerikuorirakennetta ja koneessa oli V-pyrstö. Prototyyppi lensi ensilennon 1.6.1961. V-pyrstö ei osoittautunut onnistuneeksi ja korvattiin myöhemmin T-pyrstöllä. Lehtovaara rakensi 56 Vasamaa, joista 52 mallia PIK-16c. Niistä 40 meni vientiin. PIK-16 olikin PIK-20:n jälkeen suurin vientimenestys.

OH-571 on alunperin valmistettu vientiin saksalaiselle asiakkaalle. Vuonna 1980 kone palasi Suomeen ja rekisteröitiin Ylä-Savon Ilmailijoille. Vuodesta 1993 kone oli Ilmailumuseoyhdistyksellä ja vuodesta 1998 Suomen Ilmailumuseosäätiöllä.

Koneen tunnus: OH-571, D-8016

Kone on näytteillä Suomen Ilmailumuseossa.


PIK-16 is a Finnish single-seat FAI Standard Class sailplane. It was designed by Kurt Hedström and Tuomo Tervo as scholary thesis within Polyteknikkojen Ilmailukerho. The aircraft was one of the last series-built wooden sailplanes. The structure consitsing of plywood stressed skin wing and V-tail was innovative. The prototype flew first time on June 1st 1961. V-tail proved unsuccessful and it was substituted by traditional T-tail. Lehtovaara built 56 Vasamas. 52 of them were version PIK-16c and 40 of them exported. The PIK-16 was the second best export success of the Finnish aviation industry after the PIK-20.

The OH-571 was delivered first to a German customer. The aircraft went back to Finland in 1980. The aircraft was registered to Aviation Museum Society in 1993 and to Finnish Aviation Museum in 1998.

Aircraft code: OH-571, D-8016

The aircraft is on the show of the Finnish Aviation Museum.