« Takaisin

VL E.31 Kotka II

Suomen Ilmavoimat valitsi I.V.L A 22 Hansa -koneiden korvaajaksi Blackburn Ripon IIF -koneen. Mallikone ja lisenssi tilattiin syksyllä 1928. Kesällä 1929 tilattiin Valtion Lentokonetehtaalta seitsemän Ripon-lisenssikonetta. Ripon-koneiden viivästysten takia Ilmavoimat pyysi Valtion Lentokonetehdasta suunnittelemaan halvemman ja kevyemmän meritoimintakoneen, jonka päämitat käskettiin ottaa englantilaisesta Westland Wapiti -koneesta. VL E.30 Kotka -koneen ensilento tapahtui 1.10.1930. Viiden koneen koesarja parannettua VL. E.31 Kotka II -konetta valmistui vuonna 1931. Laajempaa sarjavalmistusta ei aloitettu. Suomen Ilmavoimat käytti Kotka-koneita vuoteen 1945 saakka.

Kone on ainoa tyyppinsä edustaja maailmassa.

Koneen tunnus: KA-148

Kone on näytteillä Päijät-Hämeen Ilmailumuseossa. Kone on hylky.

VL_E.31_Kotka_KA-148.jpg

Santahaminan Merilentoaseman KA-147 syksyllä 1931. The KA-147 of the Santahamina Maritime Air Base in late 1931. Kuva/Photo: Ilmavoimat/The Finnish Air Force via Kari Stenman.

The Finnish Air Force chose the Blackburn Ripon IIF to substitute old I.V.L. A 22 Hansa float aircraft. The sample aircraft and the production licence were ordered in autumn 1928. The State Aircraft Factory got a order concerning seven Ripons in summer 1929. Due to delays of Ripon deliveries, the Finnish Air Forces ordered the State Aircraft Factory to design a smaller and cheaper float aircraft like the Westland Wapiti. The maiden flight of VL E.30 Kotka was on October 1st, 1930. A pre-proruction series containing five enhanched VL E.31 Kotka IIs was delivered 1931. The wider series production did not start. The Finnish Air Force used Kotkas until 1945.

The aircraft is the only remaining aircraft of this type in the World.

Aircraft code: KA-148

The aircraft is on the show of the Päijänne-Tavastia Aviation Museum. The aircraft is a wreck.