Folland Gnat Mk.1 (GN-112)
Folland Gnat suunniteltiin Iso-Britanniassa kevyeksi torjuntahävittäjäksi. Koneen prototyyppi Folland FO.141 lensi ensimmäisen kerran 18.7.1955. Kuninkaallisille Ilmavoimille tilattiin kuuden koneen sarja mutta palvelusäyttöön kone ei Iso-Britanniassa päässyt. Sen sijaan Intia tilasi 43 konetta, Jugoslavia kaksi ja Suomi 12. Suomen tilaamista koneista ensimmäiset kaksi saapuivat 30.7.1958. GN-102 tuhoutui jo 26.8.1958. Sen tilalle Suomi sai ostaa kolmannentoista koneen, josta tehtiin valokuvaustiedusteluversio. Kaikkiaan Suomella oli siis 13 Gnatia, joista kaksi valokuvaustiedusteluversiota. Sen jälkeen, kun alkuvaiheen tekniset ongelmat oli voitettu, Gnat osoittautui käyttökelpoiseksi hävittäjäksi. Kone oli ketterä ja nousukykyinen mutta työläs huollettava. GN-102:n lisäksi onnettomuuksissa tuhoutui kolme muuta Gnatia. GN-101 lensi konetyypin viimeisen lennon 24.10.1972. GN-112 on valokuvaustiedusteluversio.
Koneen tunnus: GN-112
Kone on näytteillä Päijät-Hämeen Ilmailumuseossa.
GN-112. Kuva/Photo: Ilpo Ojanperä.
The Folland Gnat was designed in U.K. as a light interceptor. Its prototype Folland FO.141 flew first time on July 18th 1955. The Royal Air Force ordered six Gnats but they did not enter service. India ordered Gnats, Yugoslavia two and Finland 12 Gnats. The two first Gnats arrived to Finland on July 30th 1958. GN-102 destroyed as soon as August 26th 1958. Finland bought thirteenth Gnat to substitute the destroyed one. In all Finland had 13 Gnats and two of them were photo-reconnaissance version. After the technical problems were solved, Gnat was proven usable fighter. The aircraft was agile and had good performance but hard to maintain. Additionally to the GN-102, three other Gnats destroyed in accidents. The GN-101 flew the last flight of the type on October 24th 1972. The GN-112 is a photo-reconnaissance version.
Aircraft code: GN-112
The aircraft is on the show of the Päijänne-Tavastia Aviation Museum.