« Takaisin

Tupolev SB-2M-103 (16/250)

SB-2:n suunnittelu aloitettiin Neuvostoliitossa vuonna 1933 Andrei Nikolajevitsh Tupolevin valvonnassa. Suunnittelutyön tuloksena syntynyt kaksimoottorinen ANT-40-prototyyppi lensi ensilentonsa 7.10.1934. Prototyypissä oli alunperin amerikkalaiset Wright Cyclone -tähtimoottorit, jotka vaihdettiin myöhemmin Hispano-Suiza V12 -moottorit, joilla kone saavutti 430 km/h huippunopeuden neljän kilometrin korkeudessa - huomattava nopeus pommikoneelle. Ensimmäinen sarjakone mallimerkinnältään SB-2M-100 (usein pelkkä SB-2) valmistui kesäkuussa 1936 moottoreinaan Hispano-Suizan lisenssiversiot (Klimov M-100). Vuonna 1938 kone sai moottoreikseen tehokkaammat 960 hv:n Klimov M-103 -moottorit, jolloin mallimerkinnäksi muuttui SB-2M-103 (usein SB-2bis). Kaikkiaan SB-2-konetta valmistettiin 6 831 kpl mukaan lukien koulukoneversiot. Konetta ammuttiin alas sekä talvi- että jatkosodassa huomattavia määriä. Talvisodassa saatiin sotasaaliiksi kahdeksan konetta ja jatkosodan aikana ostettiin Saksan sotasaalisvarastoista 16 konetta. Sodan jälkeen kaikki jäljelle jääneet SB-2-koneet romutettiin. Päijät-Hämeen Ilmailumuseolla oleva SB-2-koneen takarunko lienee peräisin alasammutusta koneesta. Takarungon lisäksi museoissa on myös muita pienempiä osia.

Koneen tunnus: 16/250

Kone on nähtävillä Päijät-Hämeen Ilmailumuseossa. Kone on takarungon käsittävä hylky.


The design of the SB-2 started in 1933 under supervision of Andrei Nikolajevitsh Tupolev in Soviet Union. The twin-engined ANT-40 as a result of design work flew first time on October 7th 1934. The prototype has radial engines but they were changed to Hispano-Suiza V12 engines later. With Hispano-Suizas the ANT-40 achieved top speed 430 km/h at 4,000 m. That was a significant speed for bomber. The first series production aircraft (SB-2M-100, usually plain SB-2) delivered in June 1936 with Klimov M-100 engines (licence-builf Hispanos). In 1938 SB-2 got 960 PS Klimov M-103 engines anr model marking was changed to SB-2M-103 (usually SB-2bis). The total production was 6,831 aircraft including trainer variants. Finland got eight SB-2s as war booty during the Winter War and bought 16 SB-2s from German war booty storages during the Continuation War. All remaining SB-2s scrapped after WWII. The rear fuselage in the Päijänne-Tavastia Aviation Museum is orgininally from SB-2 which has been shot down. Other museums may have minor parts, too.

Arcraft code: 16/250

The aircraft is on the show of Päijänne-Tavastia Aviation Museum. The aircraft is a wreck (the rear fuselage only).