Douglas DC-3C (OH-LCH)
Douglas Aircraft Companyn rakentama DC-3 - mukaan lukien koneen sotilasversiot C-47 ja C-53 - on eniten valmistettu liikennelentokone kautta aikojen. Konetyyppiä valmistettiin kaikkiaan noin 16 000 kpl. Douglas DC-2 -liikennekoneesta kehitetty DC-3:n esiversio DST (Douglas Sleeper Transport) lensi ensilentonsa 17.12.1935. Suomeen hankittiin toisen maailmansodan jälkeen kaikkiaan 19 Douglas DC-3-, C-47- ja C-53-konetta. OH-LCH rakennettiin Santa Monicassa vuonna 1942. Kone oli tilattu alunperin Pan American Airwaysille DC-3A-453-mallisena mutta pakko-otettiin Yhdysvaltain armeijan ilmavoimille ja muunnettiin tyypiksi C-53C-DO. Suomen Valtio osti koneen Liittoutuneiden ylijäämävarastosta Oberpfaffenhofenista 14.6.1948. Kone muunnettiin Valtion Lentokonetehtaalla matkustajaversioksi DC-3C-S1C3-G. Konetta käytettiin Aero Oy:n liikennekoneena vuoteen 1960 saakka, jolloin kone varastoitiin varaosiksi purkamista varten. Näin ei käynyt, vaan kone sai suuren rahtioven ja otettiin käyttöön rahtikoneena 25.6.1963. Kone myytiin Ilmavoimille 5.3.1970 ja sai tunnuksen DO-11. Konetta käytettiin kuljetus- ja laskuvarjohyppykoneena, kunnes poistettiin käytöstä vuonna 1985 ja myytiin. Koneen omistaa Airveteran Oy ja sitä operoi DC-yhdistys ry.
Koneen tunnus: OH-LCH, DO-11, 43-2033
Kone on lentokunnossa. Kone on kunnostettu Aero Oy:n ulkoasuun.
The DC-3 designed and built by the Douglas Aircraft Company is the most successful airliner of all time. The number of DC-3 and its military versions (C-47 and C-53) produced exceeds 16,000. The pre-lease version (DST, Douglas Sleeper Transport) of the DC-3 was derived from the DC-2 and flew first time on December 17th 1935. In all 19 DC-3s, C-47s and C-53s were acquired to Finland after WWII. The OH-LCH was built in Santa Monica in 1942. Pan American Airways has ordered the aircraft but U.S. Army Air Forces took it and it converted from model DC-3A-453 to C-53C-DO. The State of Finland bought it from Allies' surplus storage at Oberpfaffenhofen on June 14th 1948. The aircraft converted to the airliner version DC-3C-S1C3-G at the State Aircraft Factory. Aero Oy used aircraft as an airliner until 1960 when it stored in order to be disassebled to spares. However, the aircraft got a big cargo door and it has been taken in use as a freighter on June 25th 1963. The aircraft was sold to the Finnish Air Force on March 5th 1970 and it got the code DO-11. The Finnish Air Force used aircraft as a transport aircraft until it was written off in 1985. The aircraft was sold to the the existing owner Airveteran Oy. DC Association operates it.
Aircraft code: OH-LCH, DO-11, 43-2033
The aircraft is airworhty. The aircraft is painted to represent airliner of Aero Oy.