« Takaisin

Douglas DC-2 (DO-3)

Douglasin kokometallirakenteinen matkustajakone DC-1 teki ensilentonsa vuonna 1933 ja siitä suurennettu 14-paikkainen DC-2 pääsi tuotantoon vuonna 1934. Maaliskuussa 1941 Aero Oy osti kaksi Douglas DC-2 -konetta Saksasta. Koneet olivat peräisin Tsekkoslovakiasta. Koneet myytiin 18.3.1949 Suomen Ilmavoimille. Aero Oy:n väreissä tunnuksella OH-LDA ja nimellä "Voima" lentänyt kone sai ilmavoimissa tunnuksen DO-3 ja nimen "Pikku-Lassi". DO-3 vaurioitui lentoonlähdössä Malmin lentokentällä 7.2.1951 ja myytiin romuksi. Koneen runko luovutettiin Suomen Ilmailumuseolle vuonna 1986. Kone kuljetettiin 1.6.2011 Tikkakoskelle, missä rungon osia käytettiin hyväksi Douglas DC-2 "Hanssin Jukan" (DO-1) entisöinnissä.

Koneen tunnus: DO-3

Kone on varastoituna Tikkakosken sotilasalueella. Kone on hylky.


The Douglas DC-1 was prototype of a twin-engine passenger transport aircraft which made its maiden flight in 1933. A 14-seat DC-2 was a bigger derivate from the DC-1 and the DC-2 went to the serial production in 1934. Aero Oy bought two Douglas DC-2s from Germany in March 1941. Aircraft were war booty from Czechoslovakia. They were sold to the Finnish Air Force on March 18th 1949. Another them flew with markings OH-LDA and name "Voima" in the fleet of Aero Oy. In the Finnish Air Force it got markings DO-3 and name "Pikku-Lassi". DO-3 destroyed in the take-off at Malmi airport on February 7th 1951 and the remains were sold to scrapyard. The fuselage was handed over to the Finnish Aviation Museum in 1986. The fuselage was transported to Tikkakoski on June 1st 2011 in order to offer spare parts for the restoration of another Douglas DC-2 (DO-1, Hanssin Jukka).

Aircraft code: DO-3

The aircraft is stored on the military area at Tikkakoski. The aircraft is a wreck.