« Takaisin

Cessna U206

Cessna esitteli vuoden 1962 lopulla 210-mallistaan kiinteällä laskutelineellä ja erilaisella ovijärjestelyllä varustetun mallin 210-5, joka nimettiin myöhemmin Cessna 205:ksi. Kuusipaikkainen kone oli tarkoitettu toimimaan lyhyiltä ja vaatimattomilta kiitoradoilta. Vuonna 1964 malli 206 korvasi mallin 205 ja samana vuonna tuotantoon tuli myös malli U206. Cessna rakensi vuosina 1962-2006 yhteensä 8 509 kappaletta mallia 205, 206 ja 207. Cessna Turbo Stationair on edelleen tuotannossa.

OH-MAF valmistui vuonna 1966 ja lensi kansainvälisen lähetyslentojärjestön Mission Aviation Fellowshipin laivueessa Itä-Afrikassa 20 vuotta. Kone lahjoitettiin vuonna 1986 Suomeen Gospel Flight ry:lle koulukoneeksi. Kone vaurioitui Brommassa vuonna 2006, minkä jälkeen kone oli näytteillä Suomen Ilmailumuseolla. Kone luovutettiin museon kokoelmiin syyskuussa 2009 mutta on keväästä 2016 saakka ollut näytteillä eri puolilla Suomea, mm. Raisiossa, Kempeleessä ja Vantaalla.


Cessna introduced late in 1962 a version derived from model 210. Model 210-5 had a fixed landing gear and a different door arrangement. The model was changed later to Cessna 205. The six-seat aircraft was designed to operate from short and rough runways. The model 206 substituted the 205 in 1964 and model U206 was introduced same year. Cessna built 8,509 aircraft in the variants 205, 206 and 207 between 1962 and 2006. The Cessna Turbo Stationair is still in production.

OH-MAF was delivered in 1966 and it flew in the Mission Aviation Fellowship fleet in East Africa some 20 years. The aircraft was donated to Gospel Flight ry in 1986 for training purposes. After an accident at Bromma in 2006, it was handed over to the Finnish Aviation Museum in September 2009. From the Spring 2016 it has been on the show at several places around the Finland: in Raisio, Kempele and Vantaa.