Dassaul Falcon 20F
Liikelentokoneeksi ja ilmavoimien yhteyskoneeksi tarkoitettu Dassault-Breguet Mystère 20 lensi ensilentonsa 4.5.1963. Yhteistyö Pan American Airwaysin kanssa johti moottorityypin ja nimen vaihtoon. Ensimmäinen Yhdysvaltain markkinoille tarkoitettu Fan Jet Falcon lensi ensilentonsa 1.1.1965.
8-10-paikkaisen ja kaksimoottorisen Falcon 20:n ohjalta kehitettiin sekä pienempi 4-8-paikkainen Falcon 10 että 8-9-paikkainen kolmimoottorinen Falcon 50, siitä Falcon 900 sekä edelleen tuotannossa oleva Falcon 7X.
N569D:n myi Pan Amin Business Jets -divisioona vuonna 1972. Sen ensimmäinen varsinainen omistaja oli 195 Broadway Corporation. Vuosien kuluessa sillä on ollut useita omistajia, mm. ruotsalainen Scanjet AB vuosina 1988-1990. Tampereen ammattiopisto Tredulle koneyksilö rekisteröitiin 1.3.2011. Kone tuli Tampereelle lentämällä.
Koneen tunnus: N569D, N569BW, F-GIFP, SE-DHK, N45WH, N212H, N4118F
Kone on opetusvälineenä Tampereen ammattiopisto Tredussa.
The Dassault-Breguet Mystère 20 was aimed to business jet and liaision aircraft. It made maiden flight on May 4th 1963. Co-operation with Pan Am Airways led to the change of engine type and name. First production Fan Jet Falcon flew first time on January 1st 1965.
Falcon 20 has 8-10 seats, smaller Falcon 10 has 4-8 seats. Falcon 50 was another further develoment whith three engines.
Pan Am Business Jets sold N569D to 195 Broadway Corporation in 1972. The aircraft has had several owners during life span. For example, Swedish Scanjet AB owned it 1988-1990. Tampere Vocational College Tredu registered aircraft on March 1st 2011. The aircraft flew to Tampere.
Code: N569D, N569BW, F-GIFP, SE-DHK, N45WH, N212H, N4118F
The aircraft is used as an instructional airframe in Tampere Vocatinal College.