« Takaisin

PIK-5c

PIK-5c on suomalainen, yksipaikkainen harjoituspurjekone, jonka suunnitteli diplomi-insinööri Kalle Temmes vuonna 1945. Kone pohjautuu puolalaiseen Salamandra-purjekoneeseen. Prototyyppi lensi ensilentonsa syyskuussa 1946. PIK-5:stä kehitettiin parannetut versiot PIK-5b ja PIK-5c. PIK-5-koneita rakennettiin 34 ja konetyyppi oli yleisin purjekonetyyppi Suomessa 1950-luvulla. Koneen lentoonlähtö voitiin tehdä sekä lentokone- että vintturihinauksella.

OH-139 valmistui vuonna 1947 PIK-5a-mallisena, mutta siihen vaihdettiin 1950-runko siten, että koneesta tuli PIK-5b. Entisöinnin yhteydessä koneesta tehtiin PIK-5c.

OH-139 oli Suomen Ilmailuliiton käytössä vuosina 1947-1959 ja sen jälkeen Valkeakosken Ilmailukerhon omistuksessa vuosina 1959-1981. Koneen lentokelpoisuus oli peruutettu vuonna 1965 koneessa käytetyn liiman vuoksi. Vuonna 1981 Harri Mustonen, Kari Perusvirta ja kolmas henkilö ostivat koneen. Entisöinti tehtiin vuosina 2003-2014.

Koneen tunnus: OH-PAC, P-139, OH-139

Kone on lentokäytössä.


PIK-5c is a Finnish single seat training sailplane designed by M.Sc. Kalle Temmes in 1945. He used Polish Salamandra sailplane as a basis of the design work. The prototype flew first time in September 1946. Enhanced versions PIK-5b and PIK-5c were derived from the original PIK-5. The total production number is 34. The PIK-5 was the most common sailplane in Finland during the 1950s. PIK-5 was launched either by aircraft or car towing or by winch.

OH-139 was delivered as PIK-5a in 1947. During the 1950s the aircraft got a new fuselage and it became PIK-5b. During the latest restoration it converted to PIK-5c.

OH-139 was owned by Finnish Aeronautical Association in 1947-1959 and by Valkeakoski Flying Club in 1959-1981. The aircraft was grounded due to glue problems in 1965. Harri Mustonen, Kari Perusvirta and third person bought the aircraft in 1981. It was restored to airworthy condition in 2003-2014.

Aircraft code: OH-PAC, P-139, OH-139

The aircraft is airworthy.