Gloster Gauntlet II
Gloster suunnitteli ja rakensi SS.18 -koneensa vastaamaan Iso-Britannian ilmailuministeriön spesifikaatiota F.20/27. Kone lensi ensilentonsa tammikuussa 1929 mutta hävisi kilpailun Bristol Bulldogille. Koneen kehittelyä jatkettiin tästä huolimatta ja vuonna 1933 lentänyt Gloster SS.19 B -prototyyppi johti 24 koneen tilaukseen vuonna 1934. Kone sai nimen Gloster Gauntlet I. Vuonna 1935 Gloster sai 204 parannetun Gauntlet II -koneen tilauksen. Talvisodan aikana Etelä-Afrikan liittovaltio lahjoitti Suomelle 24 Gloster Gauntlet II -konetta. Koneet eivät ehtineet talvisotaan ja jatkosodan aikana koneita käytettiin harjoituskoneita. Koneet poistettiin käytöstä vuonna 1945.
Kone on ainoa säilynyt tyyppinsä edustaja maailmassa.
Koneen tunnus: GL-400
Kone on nähtävillä Karhulan Ilmailukerhon Lentomuseossa. Kone on entisöity ja lentokuntoinen.
Gloster designed and built SS.18 in order to meet the spesification F.20/27 of the British Air Minisisty. The aircraft flew its maiden flight in 1929 but Royal Air Force chose Bristol Bulldog. Gloster continued the development and the prototype SS.19 B flew its maiden flight in 1933. Next year Royal Air Force ordered 24 aircraft named Gauntlet I. In 1935 Gloster got order of 204 enhanced Gauntlet IIs. During the Winter War the Union of South Africa donated Finland 24 Gauntlet IIs. They reached Finland too late. During the Continuation War Gauntlets were used as trainers. Gauntlets were written off in 1945.
The aircraft is the sole survivor of the type in the World.
Aircraft code: GL-400
The aircraft is on the show of the Flying Museum of the Karhula Flying Club. The aircraft is restored and in airworthy condition.