« Takaisin

Valmet Tuuli III

Valmet Tuuli -koulukoneen tarkoitus oli korvata Suomen Ilmavoimien VL Viima- ja Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz -koulukoneet jo 1940-luvulla. Valtion Lentokonetehdas suunnitteli ensimmäisen version koneesta kesällä 1941 ja koneen suunnittelu jatkui 1950-luvulla. Valmet Tuuli II:n prototyyppi tuhoutui 26.10.1951. Ilmavoimat tilasi Tuuli III:n prototyypin 17.6.1955. Koneen ensilento tapahtui 31.5.1957. Saab 91D Safir voitti kilpailun Ilmavoimien uudesta alkeiskoulukoneesta. Tuuli III:n prototyyppiä käytettiin Ilmavoimissa vuoteen 1960 saakka, jolloin se myytiin siviiliin.

Kone on prototyyppi.

Koneen tunnus: TL-1, OH-XTL

Kone on entisöitävänä Ilmailumuseoyhdistyksen, Suomen Ilmailumuseon ja Ammattiopisto Tavastian yhteisprojektina.


The Valmet Tuuli III was intend to replace the VL Viima and the Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz trainers during the 1940s. The State Aircraft Factory designed the firs version of the aircraft in summer 1941 and the planning continued during the 1950s. The prototype of Valmet Tuuli II destoryed on October 26th 1951. The Finnish Air Force ordered the prototype of Tuuli III on June 17th 1955. The aircraft flew first time on May 31st 1957. However, the Saab 91D Safir won the order for the new primary trainer. Valmet Tuuli III was used by the Finnis Air Force until 1960 when it sold to civilian use.

The aircraft is a prototype.

Aircraft code: TL-1, OH-XTL

The aircraft is under restoration in co-operation betwwn the Aviation Museum Society, the Finnish Aviation Museum and the Technical College Tavastia.