« Takaisin

de Havilland D.H.82A Tiger Moth II OH-ELC

Brittiläinen de Havilland -lentokonetehdas suunnitteli kevyen kaksipaikkaisen Moth-koneen harrastusilmailukäyttöön. Koneen ensilento tapahtui 22.2.1925. Koneesta tuli 1930-luvun suosituin pienkone Euroopassa. Alkuperäinen puurunkoinen Moth oli tuotannossa vuosina 1925-1934 ja koneita valmistui yli tuhat.

Iso-Britannian ilmailuministeriö esitti vuonna 1931 uusille alkeiskoulukoneille vaatimuksia, joihin de Havilland vastasi kehittämällä Mothista version, joka sai tyyppimerkinnän D.H.82 Tiger Moth. Muutokset koskivat lähinnä siipiä ja niiden tuentaa. Vuonna 1933 esiteltiin vielä tästä parannettu versio D.H.82A Tiger Moth II, jossa rungon yläosa oli verhoiltu kankaan asemesta vanerilla. Kaikkiaan D.H.82 Tiger Mothia eri versioineen rakennettiin yli 7 000 kpl. Suomen Ilmavoimat sai käyttöönsä yhden internoidun norjalaisen Tiger Mothin vuonna 1940. Kone vaurioitui vuonna 1944 eikä enää korjattu.

OH-ELC on rakennettu Englannissa vuonna 1941 ja kone poistettiin rekisteristä vuonna 1970 romutettuna. Hylky myytiin kuitenkin ja vuonna 2019 Museovirasto myönsi vustusta koneen entisöimiseen lentokuntoiseksi.

Koneen tunnus: OH-ELC, G-APRG, N9215 (RAF)

Kone on entisöitävänä.


British de Havilland Aircraft Company developed a light two-seat Moth for flying clubs. The maiden flight was February 22nd 1925. The aircraft was the most popular light aircraft in Europe during the 1930s. The original Moth with wooden fuselage was in the production 1925-1934 and the production was over 1,000 aircraft.

The British Air Ministry published new requirements for basic trainer in 1931. The respond of de Havilland was D.H.82 Tiger Moth which was developed from Moth. The changes concerned wings and their braces. An enhanced version D.H.82A Tiger Moth had plywood covering on the upper fuselage instead of fabric. The total production of D.H.82 includin all versions was over 7,000 aircraft. The Finnish Air Force got one interned Norwegian Tiger Moth in 1940. The aircraft damaged in 1944 and it decommissioned.

OH-ELC has been build in England in 1941 and deregistered in 1970 due to scrapping. The wreck was sold and the Finnish Heritage Agency supported financially the project to restore aicraft airworthy in 2019.

Aircraft code: OH-ELC, G-APRG, N9215 (RAF)

The aircraft is under restoration.