« Takaisin

BAe Hawk Mk.51 (HW-314)

Iso-Britannian Kuninkaalliset Ilmavoimat alkoivat etsiä Folland Gnat Trainer -suihkuharjoituskoneelle seuraajaa 1960-luvun puolivälissä.  Kuninkaallisten Ilmavoimien Keskuslentokoulu esitti tarvitsevansa keskikokoisen yksimoottorisen koneen, jonka nopeus olisi 0,85 Machia. Sekä BAC että Hawker Siddeley suunnittelivat ehdotuksensa, joista Hawker Siddeley HS 1182AJ valittiin 1.10.1971. Valintaa seurasi 176 koneen tilaus 21.3.1972. Esisarjan ensimmäinen kone lensi ensilentonsa 21.8.1974. Ensimmäiset sarjakoneet luovutettiin Kuninkaallisille Ilmavoimille huhtikuussa 1976. Suomen Ilmavoimat alkoivat 1970-luvun puolessa välissä etsiä korvaajaa Fouga CM 170 Magister -koneelle. Viidestä vaihtoehdosta Hawk päästiin koelentämään jo lokakuussa 1975. Hawk valittiin hyvän suorituskykynsä ja hyvien lento-ominaisuuksiensa takia. Valtionneuvosto antoi neuvotteluvaltuutuksen 50 koneen hankinnasta 3.11.1976 ja lopullinen tilauspäätös tehtiin 29.12.1977. Neljä koneista koottiin Iso-Britanniassa ja loput 46 Valmetin Kuoreveden tehtaalla. Ensimmäiset kaksi konetta luovutettiin Ilmavoimille 19.12.1980, toiset kaksi 23.7.1981 ja Valmetilla kootut vuosina 1981-1985. Vuonna 1990 tilattiin seitsemän Mk.51A -konetta ja vuonna 2007 ostettiin Sveitsistä 18 Mk.66 -konetta.

Ilmailumuseoyhdistys ry pyysi vuonna 2015 Ilmavoimilta Hawk-suihkuharjoitushävittäjän ohjaamo-osaa käytettäväksi näyttelyesineenä liikuteltavassa näyttelytilassa. Pyyntöön suostuttiin ja koneeksi valikoitui HW-314, jolla oli kunniakas historia Suomen Ilmavoimissa. Vuonna 1982 Valmetin Kuoreveden tehtaalta valmistunut kone oli palvellut Ilmasotakoulua, Tiedustelulentolaivuetta sekä Satakunnan, Lapin ja Karjalan Lennostoja. Koneella lennettiin viimeinen lento vuonna 2009. Kaikkiaan lentotunteja kertyi hiukan yli 5 000. HW-314 luovutettiin Ilmailumuseoyhdistykselle marraskuussa 2015 ja esiteltiin näyttelytiloineen ensi kertaa Matkamessuilla Helsingin Messukeskuksessa 20.1.2016.

Koneen tunnus: HW-314

Kone on sijoitettuna Ilmailumuseoyhdistyksen liikuteltavaan näyttelytilaan. Kone käsittää 7,6 metriä pitkän ohjaamo-osan.


The Royal Air Force started to find the successor for the Folland Gnat Trainer in the middle of the 1960s. The Central Air Academy of RAF announced that they need a single-engine mid-size aircraft with speed of 0,85 Mach. The BAC and The Hawker Siddeley offered consepts and the Hawker Siddeley HS 1182AJ selected on October 1st 1971. None prototype was built. The maiden flight was flown by the first aircraft of the preproduction series on August 21st 1974. RAF has ordered 176 Hawks and the deliveries of first aircrafts were in 1976. The Finnish Air Force started to prepare the procurement of the successor for Fouga Magister jet trainer in the middle of the 1970s. Hawk was chosen due to good performance and flying characteristics. Major Paavo Janhunen flew the first flights by a Hawk as soon as in October 1975. The Government of Finland gave permission to start negotiations concerning 50 Hawks on November 3rd 1976 and the final procurement decision was made on December 29th 1977. The first aircraft (HW-302) flew to Finland on December 16th 1980 and it delivered to the Finnish Air Force together with the HW-303 on December 19th 1980. Two other Hawks delivered on July 23rd 1981. The rest 46 aircraft were assembled at the factories of Valmet at Kuorevesi. They delivered 1982-1985. The Finnish Air Force ordered seven extra Mk.51A Hawks on December 28th 1990 and 18 used Hawk Mk.66 aircraft from Switzerland in summer 2007.

The Aviation Museum Society asked a cockpit of Hawk jet trainer from the Finnish Air Force in 2015. The Finnish Air Force handed over the cabin part of the HW-314 to the Aviation Museum Society in November 2015. The HW-314 has a hounourable history in the Finnish Air Force. After delivery in 1982, it had served in the Air Academy, in the Reconnaissance Squadron as well as in the Satakunta, Lapland and Karelia Wings. It has flown over 5,000 hours between 1982 and 2009. The HW-314 with its exhibition container veiled at the Nordic Travel Fair Matka in Helsinki on January 20th 2016.

Aircraft code: HW-314

The aircraft is on the show at the exhibition container of the Aviation Museum Society at fairs and air shows according to its own schedule. The aircrafts consists of the cabin part only.