Douglas C-47 (DO-5)
Douglas Aircraft Companyn rakentama DC-3 - mukaan lukien koneen sotilasversiot C-47 ja C-53 - on eniten valmistettu liikennelentokone kautta aikojen. Konetyyppiä valmistettiin kaikkiaan noin 16 000 kpl. Douglas DC-2 -liikennekoneesta kehitetty DC-3:n esiversio DST (Douglas Sleeper Transport) lensi ensilentonsa 17.12.1935.
Suomeen hankittiin toisen maailmansodan jälkeen kaikkiaan 19 Douglas DC-3-, C-47- ja C-53-konetta. DO-5 rakennettiin Long Beachilla vuonna 1944. Suomen Ilmavoimat osti koneen Tanskasta vuonna 1960. Kone palveli lentokäytössä 7.4.1967 saakka, jolloin kone lennettiin Halliin ja varastoitiin. Koneen runko siirrettiin 14.11.1977 laskuvarjojääkäreiden maaharjoitteluvälineeksi Uttiin.
Koneyksilö pelastui romutukselta, kun se siirtyi 14.11.2018 Ilmailumuseoyhdistys ry:n omistukseen.
Koneen tunnus: DO-5, D-CADI, F-OAEL, X-2, PH-TBV, 43-15329
Kone on varastoitu.
The DC-3 designed and built by the Douglas Aircraft Company is the most successful airliner of all time. The number of DC-3 and its military versions (C-47 and C-53) produced exceeds 16,000. The pre-lease version (DST, Douglas Sleeper Transport) of the DC-3 was derived from the DC-2 and flew first time on December 17th 1935. In all 19 DC-3s, C-47s and C-53s were acquired to Finland after WWII.
The DO-5 was built in Oklahoma City in 1944. The Finnish Air Force acquired it from Danmark in 1960 and aircraft served in airworthy condition until April 7th 1967, when it flew to Halli. DO-5 was stored in Halli until November 14th 1977 when it's fuselage and tail transferred to Utti. There it served as a ground teaching aid for paratroopers.
The D0-5 was transferred to the ownership of the Aviation Museum Society on November 14th 2018.
Aircraft code: DO-5, D-CADI, F-OAEL, X-2, PH-TBV, 43-15329
The aircraft is stored.