« Takaisin

Caudron C.59

Ranskalaisen kaksipaikkaisen ja kaksitasoisen jatkokoulutuskoneen ensilento tapahtui vuonna 1921. Konetta rakennettiin yli 1 800. Suomen Ilmavoimat osti vuonna 1923 kolme Caudron C.59 -konetta. Kaksi koneista tuhoutui vuoteen 1929 mennessä ja säilynyt kone poistettiin käytöstä 1.12.1931.

Kone on todennäköisesti ainoa säilynyt konetyyppinsä edustaja maailmassa.

Koneen tunnus: CA-50, 2E5. Koneen yksilöhistoria.

Kone on nähtävänä Päijät-Hämeen Ilmailumuseossa ilman siipiä.

Caudron_C.59_2E5_Suomen_Ilmavoimamuseo_via_Kari_Stenman.jpg

Maalentoeskaaderin Hävittäjälaivueen Caudron C.59 2E5 -harjoitushävittäjä Utissa syksyllä 1926. The Caudron C.59 2E5 advanced trainer of the Fighter Squardon of the Landplane Wing at Utti late 1926. Kuva/photo: Suomen Ilmavoimamuseo/The Finnish Airforce Museum via Kari Stenman.

The French two-seat advanced biplane trainer made the maiden flight in 1921. The production of the aircraft was over 1 800. The Finnish Air Force bought three Caudron C.59s in 1923. Two of the destroyed before 1929. The survived third aircraft was written off on December 1st, 1931.

The aircraft is probable the sole survived example of this type in the World.

Aircraft code: CA-50

The aircraft without wings is on the show of Päijänne-Tavastia Aviation museum.