« Takaisin

Noorduyn C-64A Norseman

Noorduyn Norseman suunniteltiin Pohjois-Amerikan erämaa-alueiden tarpeita varten. Prototyyppi lensi ensilentonsa 14.11.1935. Vuoteen 1940 Noorduyn oli tehnyt vasta 17 Norsemania, tyyppejä I-IV. Koneen tyypistä IV tehtiin sotilasversio VI, joka sai sotilaskäytössä tyyppimerkinnän C-64 tai UC-64. Noorduyn teki Yhdysvaltain ja Kanadan ilmavoimille 750 Norsemania, joista Aeronca 600. Sodan jälkeen Noorduyn joutui vaikeuksiin ja lentokoneen valmistusoikeudet siiryivät Canadian Car and Foundrylle kunnes Noorduyn hankki ne takaisin vuonna 1953. Norsemanin tuotanto päättyi vuonna 1959 kaikkiaan 903 rakennetun koneen jälkeen. Sodan jälkeen konetta oli runsain määrin myytävänä Yhdysvaltain ylijäämävarastoissa. Noorduyn C-64A Norseman numeroltaan 44-70381 myytiin Sveitsiin vuonna 1946, missä sillä lennettiin maan sotasäilössä ollutta kultavarantoa takaisin reitillä Lissabon-Geneve. Kuopiolainen Vuokralento Oy osti koneen Sveitsistä vuonna 1951 ja kone sai tunnuksen OH-NOA. Kone siirtyi jo vuonna 1952 oululaisen Tilauslento Oy:n omistukseen. Vuonna 1956 kone myytiin tamperelaiselle Aarne Tirkkoselle. Hän asennutti koneeseen vesilaskutelineen, joka oli peräisin Dornier Do 22 -koneesta. Vuonna 1958 kone siirtyi leppäveteläisen Pentti Riitaojan omistukseen. Konetta operoi Veljekset Särkkä. Viimeisen lentonsa kone lensi 10.10.1963. Sanomalehti Keskisuomalainen osti koneen ja lahjoitti Suomen Ilmavoimamuseolle mutta koneesta puuttuivat siivet, jotka oli poltettu juhannuskokossa.

Koneen tunnus: OH-NOA, 44-70381, HB-UIK

Kone on varastoituna Suomen Ilmavoimamuseossa. Kone on hylky.


Noorduyn Norseman was designed to operate from unimproved in the wilderness of the North America. The prototype made its maiden flight on November 14th 1935. Noorduyn built only 17 Norseman I-IVs until 1940. Military variant Norseman VI derived from Norseman IV and it got the military marking C-64 or UC-64. During the WWII in all 750 Norsemans delivered to Canadian and U.S. Air Forces. Aeronca built 600 of them under licence. After WWII Noorduyn got to difficulties and Canadian Car and Foundry bought the manufacturing rights of the Norseman. Noorduyn bought them back in 1953. The production of the Norseman ended in 1959. In all 903 Norsemans were built. After WWII, a lot of Norsemans were available in surplus stocks of USA. A Noorduyn C-64A Norseman with marking 44-70381 was sold to Switzerland in 1946. The aircraft was used to move the golf reserve of Switzerland back from refuge by using route Lisbon-Geneve. Vuokralento Oy from Kuopio bought aicraft from Switzerland in 1951 and the aircraft got Finnish civil marking OH-NOA. Tilauslento Oy from Oulu bought it next year and sold it to Aarne Tirkkonen from Tampere. Mr Tirkkonen installed floats to the Norseman. They were originally from Dornier Do 22. Pentti Riitaoja from Leppävesi bought the aircraft in 1958 but Veljekset Särkkä operated it. The OH-NOA flew its last flight on October 10th 1963. Newspaper Keskisuomalainen bought the remains of the aircraft and donated them to the Finnish Air Force Museum. Unfortunately the wings were burned in midsummer bonfire.

Aircraft code: OH-NOA, 44-70381, HB-UIK

The aircraft is stored at the Finnish Air Force Musem. The aircraft is a wreck.