« Takaisin

Aero A-32GR

Tsekkoslovakialainen Aero-lentokonetehdas kehitti menestyksekkäästä A-11-koneestaan version, jossa moottorina oli Walterin lisenssillä valmistama Bristol Jupiter IV -tähtimoottori. Kone sai aluksi mallimerkinnän A-11J. Konetta valmistettiin 116 kpl. Suomen Ilmavoimat tilasi vuonna 1929 yhteensä 16 A-32-konetta, joista käytettiin mallimerkintää A-32GR, koska Suomi joutui ostamaan Jupiter IV -moottorin ranskalaiselta Gnome & Rhonelta.

Koneet saapuivat elo-lokakuussa 1929 yhtä lukuunottamatta. Siinä kokeiltiin ilmajäähdytteistä Isotta Fraschini Asso Caccia V-12 -moottoria. Kone saapui 1930.

"Jupiter-Aerot" palvelivat aluksi tiedustelu- ja yhteistoimintakoneina Maalentoeskaaderissa Utissa ja Suur-Merijoella, vuodesta 1935 koneita alettiin siirtää harjoituskoneiksi. Koneet osoittautuivat luotettaviksi. Konetyypin viimeinen lento tehtiin 30.6.1944.

Kbelyn ilmailumuseossa Tsekissä on Aero A-32 mutta kone lienee replika. Suomen A-32 on siten todennäköisesti ainoa säilynyt tyyppinsä edustaja maailmassa.

Koneen tunnus: AEj-59 Yksilöhistoria

Kone on näytteillä Päijät-Hämeen Ilmailumuseossa. Kone on entisöimätön ja siitä puuttuu moottori.

Aero_A-32GR_AEj-59_via_Kari_Stenman.jpg

Lentosotakoulun Aero A-32GR AEj-59 Kauhavalla alkuvuodesta 1942. The Aero A-32GR AEj-59 of the Air Academy at Kauhava airfield early 1942. Kuva/Photo: via Kari Stenman.

Czechoslovakian Aero aircraft factory developed a new version of successful A-11 aircraft by installing a licence-built Bristol Jupiter IV radial engine to it. The first model marking of the new version was A-11J. The total production of the type was 116 aircraft. The Finnish Air Force ordered 16 Aero A-32GR aircraft in 1929. The model marking "GR" came from Gnome & Rhone since Finland had to buy Jupiter IV engines from that French factory. 15 aircraft were delivered between August and October 1929 and one in 1930.

"Jupiter-Aeros" served first as a reconnaissance and liaison aircraft, later as trainers. Aero A-32GR was proven very reliable aircraft. The last flight of the type was June 30th, 1944.

The Aviation Museum Kbely in Czech Republic has a Aero A-32 but the aircraft may be a replica. Therefore Finnish A-32 is probable the sole original survivor of its type in the World.

Aircraft code: AEj-59

The aircraft is on the show of the Päijänne-Tavastia Aviation Museum. The aircraft is unrestored and engineless.