« Takaisin

Schleicher Rhönbussard

Alexander Schleicher alkoi vuonna 1932 etsiä purjekonetta, joka olisi Grunau Babya edistyksellisempi mutta Rhönadleria helpompi lentää ja halvempi. Tuloksena oli Rhönbussard, joka lensi ensilentonsa vuonna 1933, samana vuonna jolloin Rhön-Rossitten Gesellschaft (RRG) korvasi purjekonevalmistajana Deutsche Forschungsanstalt für Segelflugin (DFS).

Puurakenteisesta ja kangaspintaisesta Rhönbussardista tuli suosittu, konetta rakennettiin Schleicherillä yli 200 kappaletta. Vuonna 2010 rekisterissä oli vielä kolme Rhönbussardia, kaksi Saksassa ja yksi Belgiassa.

Rhönbussard hankittiin Suomen Ilmapuolustusliitolle (SIL) vuonna 1942 ja se lensi aluksi tunnuksella OH-JÄMI 4. Myöhemmin kone oli Kuopion PK ry:n ja Kuopion IY ry:n omistuksessa. 6.10.1959 alkaen omistajaksi merkittiin A. Österberg Joutsassa. Viimeisen lentonsa kone lensi 1.4.1971.

Tunnus: OH-RAA, OH-JÄMI 4

Koneen vaurioitunut runko on nähtävillä Päijät-Hämeen Ilmailumuseossa.


Alexander Schleicher start to seek a new glider design in 1932. He liked to find a glider more advanced than Grunau Baby and cheaper and easier to fly than Rhönadler. The result was Rhönbussard (Rhön Buzzard), which fied first time in 1933.

Rhönbussard is an all wood and fabric aircraft and quite popular. Schleicher built over 200 aircraft. In 2010, there were three Rhönbussards in civil aircraft register, two in Germany and one in Belgium.

Suomen Ilmapuolustusliitto (SIL) acquired one Rhönbussard in 1942. Later it was owned by Kuopion PK ry, Kuopion IY ry and A. Österberg in Joutsa. The last flight of the aircraft was on April 1st 1971.

Identification: OH-RAA, OH-JÄMI 4

The damaged fuselage of the aircraft is on the show in the Päijänne-Tavastia Aviation Museum.