« Takaisin

Sud-Aviation S.E.3130 Alouette II

Ranskalainen Sud-Est-tehdas rakensi mäntämoottorilla varustetun Alouette-helikopterin vuonna 1952. Sen pohjalta kehitettiin Turbomeca Artouste I -kaasuturbiinimoottorilla varustettu S.E.3130 Alouette II, joka lensi ensilentonsa 12.3.1955. Konetta sarjavalmistettiin vuosina 1957-1975 yli 1 300 kpl sekä sotilas- että siviilikäyttöön. Suomen Ilmavoimat osti Saabilta Ruotsista kaksi käytettyä Alouette II -helikopteria vuonna 1966. Helikopterit olivat lähinnä koulutuskäytössä. Toinen helikoptereista (HA-2) upposi Ounasjärveen teknisen vian takia 14.7.1967 ja vaurioitui romutuskuntoon. HA-1 lensi puolestaan viimeisen lentonsa 20.3.1973 ja myytiin Ranskaan.

Rajavartiolaitoksen käytössä oli vuosina 1965-1976 Suomen Punaisen Ristin Ilmasilta tv-ohjelman keräysrahoilla hankittu Alouette II -sairaankuljetushelikopteri tunnukseltaan OH-HIS. Kone toimi aluksi Ivalosta, myöhemmin Kajaanista käsin. SPR myi kopterin vuonna 1978. Helikopteri vaurioitui hangaarin romahdettua lumen painosta vuonna 1996. Helikopteria käytettiin opetusvälineenä, kunnes Rajan Ilmakilta ry osti koneen jäännökset Rovaniemeltä vuonna 2009 ja aloitti entisöintityöt Turussa.

Koneen tunnus: OH-HIS

Kone on entisöitävänä Turussa.


The French Sud-Est built the piston-engined Alouette helicopter in 1952. It was used as a basis for the further development. The piston engine substituted by Turbomeca Artouste I gas turbine engine and the prototype of the S.E.3130 Alouette II flew first time on March 12th 1955. The series production continued from 1957 to 1975 and the total production was over 1,300 Alouette IIs. They were used both in civil and military service. The Finnish Air Force acquired two used Alouette II helicopter from Saab in 1966. They were used mainly as trainers. HA-2 sank in 1967 and destroyed. HA-1 flew last flight March 20th 1973 and it was sold to France.

Finnish Red Cross bought one Alouette II in 1965 by using money collected by "Ilmasilta" (Airlift) tv program. The helicopter (OH-HIS) was used by the Border Guard as an ambulance helicopter. It operated first from Ivalo, later from Kajaani. FRC sold it in 1978. The helicopter damaged in hangar collapse due to heavy snow in 1996. After that, the helicopter was uses as a teaching aid. Rajan Ilmakilta ry (Border Air Guild) bought the remains in 2009 and started the restoration work in Turku.

Aircraft code: OH-HIS

The aircraft is under restoration work in Turku.