« Takaisin

Saab 91D Safir (SF-27)

Saab 91D Safir on ruotsalainen nelipaikkainen yksimoottorinen koulukone. Saab 91 Safir lensi ensilentonsa 20.11.1945. Yhdennäköisyys saksalaiseen Bücker Bü 181 Bestmanniin selittyy sillä, että koneiden suunnittelija on sama, Anders J. Andersson. Konetta valmistettiin 323 kpl, joista 203 kpl Saabin tehtailla Linköpingissä ja 120 kpl De Scheldellä Hollannissa. Suomi päätti keväällä 1958 luopua Valmet Tuuli III:n kehittämisestä ja hankkia Saab 91D Safir -koneita. Kaikkiaan koneita hankittiin vuosina 1958-1963 yhteensä 35 kappaletta. Lisäksi vuonna 1967 ostettiin siviilikäytössä ollut Saab 91B Safir, joka muunnettiin D-malliseksi. Koneet palvelivat koulukoneina Ilmasotakoulussa Kauhavalla sekä yhteyskoneina kaikissa yksiköissä vuoteen 1982 saakka. Kolme Saab Safiria siirrettiin silloin Rajavartiolaitokselle ja edelleen vuonna 1985 museoitaviksi. Kaikkiaan 14 Safiria myytiin siviilikäyttöön.

Koneen tunnus: SF-27

Kone on siviilikäytössä ja lentokelpoinen.


The Saab 91D Safir is a Swedish four-seat single-engine trainer. The prototype of the Saab 91 Safir flew first time on November 20th 1945. The resemblance with the German Bücker Bü 181 Bestmann is cased by the common designer Anders J. Andersson. A total of 323 Safirs were produced: 203 in aircraft factory of Saab at Linköping and 120 at De Schelde in the Netherlands. The Finnish Defence Forces decided stop the development of the Valmet Tuuli III and puchase Saab 91D Safirs. The Finnish Air Force purchased 35 Saab 91D Safirs 1958-1962 and one Saab 91B Safir from the civilian market in 1967. That aircraft was converted later to D-model. Safirs were used as trainers at the Air Force Academy at Kauhava amd as liaison aircraft in all units of the Finnish Air Force until 1982. Three Safirs were transferred to the Border Guard and from there to be placed in museums in 1985. In 1982 14 Safirs were sold to civilian use.

Aircraft code: SF-27

The aircraft is airworthy and in civilian use.