MiG-17 (Lim-5) (1C-1505)
MiG-17 oli ensimmäinen neuvostoliittolainen jälkipolttimella varustettu suihkuhävittäjä. Sen prototyyppi lensi 14.1.1950 ja konetyyppi otettiin palveluskäyttöön vuonna 1952. Konetyyppiä valmistettiin Neuvostoliitossa, Puolassa ja Kiinassa 9 482 kpl ja se palveli 40 maan ilmavoimia. Puolassa konetta valmistettiin tunnuksella Lim-5. Konetyypin viimeinen lento Puolassa tapahtui vuonna 1992.
Kormulainen romuliikkeen omistaja toi Puolasta kaksi Lim-5-konetta vuonna 1991. Niistä toinen (1C-1505) myytiin automuseoon Paimioon ja sieltä museon lopettamisen yhteydessä yksityisomistukseen Harjavaltaan, missä kone oli entisen koulun pihalla vielä kesällä 2013. Kone oli myytävänä vuonna 2014.
Koneen tunnus: 1C-1505
Kone on yksityisomistuksessa Iitissä.
The MiG-17 was the first Soviet-built fighter equipped with afterburner. The prototype flew on January 14th 1950 and the type entered service in 1952. The MiG-17 was produced in Soviet Union, Poland and China and the total production including all versions was 9,482 aircraft. The MiG-17 was produced in Poland as the Lim-5. The last flight of the type in Poland was in 1992.
A scrap dealer from Kormu bought two Lim-5s from Poland in 1991. The 1C-1505 was sold to a automobile museum at Paimio. After the shut-down of the museum, the aircraft was sold to private owner. The aircraft has been at Pitkäjärvi in Harjavalta until the summer 2013. The aircraft was for sale in 2014.
Aircraft code: 1C-1505
The aircraft is privately owned an located in Iitti.