« Takaisin

Valmet Vihuri II (VH-25)

Valmet kehitti kaksipaikkaisen ja kokomentallisen Vihurin 1950-luvun alussa korvaamaan VL Pyry -koneet. Kaikkiaan konetta valmistettiin 51 kappaletta vuosina 1951-1957. Kone oli Ilmavoimien pääasiallinen jatkokoulutuskone 1950-luvulla. Konetyyppi palveli Ilmavoimien kaikissa yksiköissä. Vihureille tapahtui useita onnettomuuksia, joista liikkeelle lähtenyt lehdistökampanja johti konetyypistä luopumiseen vuonna 1959. Suurin osa koneista romutettiin vuonna 1960. VH-25:n ohjaamo-osa löytyi romuttamosta Helsingin Herttoniemestä 1970-luvun alussa.

Koneen tunnus: VH-25

Ohjaamo-osaa entisöidään Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhossa.


Valmet Oy developed two-seat and all-metal Vihuri at the beginning of the 1950s to substitute VL Pyry advanced trainers. A total of 51 Vihuris were produced 1951-1957. It was the main advanced trainer and the most flown type during the 1950s. It was involved in a number of accidents. That led to a press campaign which quickened its withdrawal from service in 1959. Most of the Vihuris were scrapped in 1960. The cabin part of the VH-25 was found from a scrap yard at Herttoniemi in Helsinki at the beginning of the 1970s.

Aircraft code: VH-25

The canin part is under restoration in the Tuesday Club of the Aviation Museum Society.