« Takaisin

Klemm Kl 25 (OH-ILL)

Klemm Kl 25 perustui Hans Klemmin suunnittelemaan Daimler L20 -koneeseen, joka lensi ensilentonsa vuonna 1924. Vuonna 1927 markkinoille tuli Hans Klemmin ja Robert Lusserin suunnittelema Klemm L25, josta kehitettiin mm. tehokkaammalla moottorilla varustettu Klemm Kl 25. Konetta valmistettiin vuosina 1928-1939 Saksassa noin 30 muunnoksena noin 600 kpl ja lisäksi lisenssillä Iso-Britanniassa ja Yhdysvalloissa noin 200 kpl. Suomeen Klemm Kl 25 -koneita tuotiin neljä.

OH-ILL rekisteröitiin Varsinais-Suomen Ilmapuolustusyhdistykselle 4.4.1938. Kone on tyyppiä Klemm Kl 25 D VII ja sen valmistusnumero on 1230. Kone pakko-otettiin ilmavoimille talvisodan alla ja kone palveli koulutuskoneena vaurioitumiseensa saakka. Ilmavoimat lunasti hylyn vuonna 1940 ja myi sen vuonna 1950 Hämeenlinnan Ilmailukerholle. Ilmailukerho yhdisti OH-ILL:n käyttökelpoiset jäännökset (ainakin valmistuslaatan) Ruotsista hankkimaansa hylkyyn ja paljon uusia osia rakentaen saivat aikaan lentokelpoisen koneen, joka katsastettiin 16.8.1955. Kone myytiin vuonna 1962 Kauhavalle ja poistettiin rekisteristä romutettuna vuonna 1969. Kone oli sen jälkeen ulkosalla vuoteen 1976. Koneelle saatiin rakennuslupa vuonna 1983 ja tällä hetkellä kone on entisöitävänä Lakeuden Ilmailuosuuskunnassa.

Koneen tunnus: OH-ILL, SE-ANB

Kone on entisöitävänä Ilmajoella.


Klemm Kl 25 is based on Daimler L20 designed by Hans Klemm. L20 flew first time in 1924. Hans Klemm and Robert Lusser designed Klemm L25. It was introduced in 1927. The next variant was Klemm Kl 25 with more powerful engine. The aircraft was in production in 1928-1939 and the total production number was about 600 aircraft excluding about 200 aicraft produced in U.K. and U.S. under licence. Only four Klemm Kl 25s were imported to Finland.

OH-ILL was registered on April 4th 1938. Just before Winter War it was requisitioned to the Finnish Air Force. The aircraft damaged in 1940 and FAF bought the wreck. It was sold to Hämeenlinna Flying Club in 1950. The club joined the remains of OH-ILL (at least the product schield) to the remains of SE-ANB imported as spares from Sweden. Additionally a lot of reproduced parts were needed. The airworthy aircraft was inspected in 1955. The aircraft was sold to Kauhava in 1962 and scrapped in 1969. The remains were stored outdoors until 1976. The restore started in 1983.

Aircraft code: OH-ILL, SE-ANB

The aircraft is under restoration in Ilmajoki.